• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
2 december 2020
Zieke werknemer

Re-integratieverplichtingen en Wet verbetering poortwachter – saai?

Re-integratieverplichtingen en de Wet verbetering poortwachter: saai. De kans is groot dat dit je eerste gedachte is.

Maar als één van je werknemers ziek wordt, kom je er niet onderuit. Je krijgt dan namelijk te maken met re-integratieverplichtingen. Ook komt de definitie Wet verbetering poortwachter ongetwijfeld voorbij.

Wat houdt dat dan kort gezegd allemaal in? En belangrijker: hoe ga je ermee aan de slag? Ik leg het uit en geef je aan het einde 5 tips om direct in de praktijk te brengen.

Wat is de Wet verbetering poortwachter?

Eigenlijk is dit meer dan één wet. Het is een verzameling van verschillende wetten en wetsartikelen. Denk aan artikelen uit het Burgerlijk Wetboek, de Arbeidsomstandighedenwet, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, beter bekend als de WIA.

Nogmaals, het klinkt saai. Maar toch wil je hier meer over weten.

Hoe zit het met de re-integratieverplichtingen?

Jij en je zieke werknemer hebben namelijk allebei verplichtingen op basis van die Wet verbetering poortwachter. De bedoeling achter die wet(ten) is om het aantal werknemers dat langdurig ziek is te verminderen.

Daarom moet je als werkgever snel aan de bak om het verzuim van je personeel te verkorten. En dus om de zieke werknemer z.s.m. te laten re-integreren.

En natuurlijk ben jij er zelf ook bij gebaat als je werknemer niet te lang ziek is. Je betaalt een zieke werknemer namelijk 104 weken lang in ieder geval 70% van zijn loon door. Lees daarover meer in dit blog.

Bovendien wil je voorkomen dat UWV je een loonsanctie oplegt, omdat jij jouw aandeel in de re-integratieverplichtingen niet hebt opgevolgd. In het ergste geval betaal je namelijk nog één jaar loon door tijdens ziekte.

Maar wat houden de re-integratieverplichtingen dan in?

Op basis van die Wet verbetering Poortwachter hebben jij en je zieke werknemer een aantal verplichtingen die specifiek in een bepaalde week moeten plaatsvinden. Deze structuur is niet alleen verplicht, maar geeft jou en je zieke werknemer ook houvast. Op die manier weten jullie allebei waar je aan toe bent en kunnen jullie je volledig focussen op zijn/haar herstel en terugkeer.

Een overzicht:

Week 1

Heb je te maken met meer dan een simpel griepje en verwacht je werknemer langer dan een week ziek te zijn? Schakel de arbodienst of bedrijfsarts dan het liefst binnen één week na de eerste ziektedag in.

Week 6

De bedrijfsarts moet na zes weken de zogenaamde probleemanalyse opstellen. Hij of zij beoordeelt de status van de arbeidsongeschiktheid en bekijkt wat de verwachtingen zijn met betrekking tot het herstel.

Week 8

In de achtste week ga je aan de slag met een zogenaamd ‘Plan van Aanpak’ (hierna ‘PvA’). Dit stel je aan de hand van de probleemanalyse en in overleg met je werknemer op. Wat gaan jullie met andere woorden doen om de werknemer weer aan het werk te krijgen?

Elke zes weken

Elke zes weken evalueer je de voortgang van de arbeidsongeschiktheid met je werknemer. Zo nodig stel je het PvA bij.

Re-integratiedossier

Je bent continu verplicht om een re-integratiedossier bij te houden. Dat dossier bestaat uit de probleemanalyse, het steeds opnieuw bijgewerkte PvA en de afspraken die je met je werknemer maakt.

Week 42

Als je werknemer nog niet hersteld is, moet je hem ziek melden bij het UWV.

Week 46-52

Het eerste ziektejaar is bijna om en het is tijd voor de eerstejaarsevaluatie. Jullie blikken vooruit naar het tweede ziektejaar en welk resultaat haalbaar is. Als het nog niet aan de orde is gekomen dan zet je nu ook het tweede spoor in. Meer uitleg over het tweede spoor vind je hier.

Na 20 maanden

Is je werknemer na twintig maanden nog niet volledig aan het werk? Dan is het tijd om een re-integratieverslag op te stellen. Vraag om begeleiding vanuit de Arbodienst. Lees via deze link meer over de groter wordende rol van de bedrijfsarts.

Week 88-93

Uiterlijk in de 93e week moet je werknemer een WIA-uitkering aanvragen. Je werknemer ontvangt een WIA-aanvraagformulier van het UWV. Hij stuurt zelf het formulier medische informatie per post toe. Jij vult de eindevaluatie in. Het UWV beoordeelt het door jou in week 93 aangeleverde re-integratieverslag. Daarna voert een verzekeringsarts van UWV de WIA-keuring uit. Als je aan alle voorwaarden hebt voldaan, start de WIA-uitkering na 104 weken.

Dit blog is een bewerking van één van de paragrafen uit mijn boek ‘Geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers’. Hierin behandel ik praktische situaties en geef ik tips en checklists vanaf het aannemen van personeel tot een eventuele exit en alles daar tussen in.

Hoe nu verder? 5 tips

Fijn zo’n opsomming van de re-integratieverplichtingen. Maar daarmee ben je er nog niet. Ik geef je nog 5 tips voor verdieping.

  1. Lees voor meer informatie over de Wvp, de Werkwijzer Poortwachter van UWV: klik hier voor de pdf.
  2. Bekijk de website van Selwyn Donia, kennisdeler op het gebied van o.a. verzuim, re-integratie, sociale zekerheid en HR (Klik hier), voor meer tips over re-integratie en download zijn gratis whitepaper over de WIA.
  3. Meer weten over hoe je omgaat met zieke werknemers? Als je het nog niet deed, raad ik aan dat je via deze link mijn gratis e-book downloadt met daarin praktijksituaties én andere deskundigen aan het woord.
  4. Komt je zieke werknemer zijn re-integratieverplichtingen niet na? Download hier mijn gratis checklist over het opschorten en stopzetten van loon. *Rechtstreeks afkomstig uit mijn boek.
  5. Bestel mijn boek ‘Geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers’ en leer het arbeidsrecht voor je werken. Meer info klik hier. Bestellen kan o.a. via Managementboek.nl.

Bonustip

Ik geef regelmatig online masterclasses over dit onderwerp. De volgende gaat over de zieke werknemer en ontslag en staat gepland op donderdag 7 april a.s.  om 13.30 uur. Meer informatie vind je op deze pagina. Of meld je direct aan: klik hier.

Foto: niklas_hamann on Unsplash

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Over het aannemen van personeel tot het ontslag en alles er tussen in. Inclusief 9 (!) handige checklists.

Bestel nu
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}