• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
26 februari 2017
Zieke werknemer

Hoe voorkom je een loonsanctie van UWV – en hou je je werknemer toch te vriend?

‘Mijn manager Hans is al twee jaar ziek en nu kreeg ik deze brief van UWV,’ Marloes gooit de brief op mijn tafel.

Als ik de brief vluchtig scan, zie ik staan dat Marloes een loonsanctie krijgt van UWV. Ze moet nog een jaar lang het loon van Hans doorbetalen.

‘Zeg maar wat ik moet doen. Ik weet het niet meer.’ Haar hoofd kleurt vuurrood. ‘Meneer wilde in het tweede spoor onderzoeken of hij muziekleraar kon worden. Kansloos natuurlijk, maar ik vond het best. Het heeft mij inmiddels zó veel geld gekost. Dit kan toch niet waar zijn?’

Ik strijk de brief glad. Hoe had Marloes dit kunnen voorkomen en hoe lossen we het op?

Wanneer krijg je een loonsanctie?

Vraagt je langdurig zieke werknemer een WIA-uitkering aan? UWV beoordeelt dan of je als werkgever genoeg hebt gedaan aan de re-integratie. Zo niet? Dan legt UWV een loonsanctie op.

Wat zijn de gevolgen van een loonsanctie?

UWV kan, zoals het bij Marloes deed, je als werkgever verplichten om maximaal één jaar langer het loon van je werknemer door te betalen.

Als UWV de periode dat je verplicht bent om loon door te betalen verlengt, wordt ook automatisch het wettelijke opzegverbod bij ziekte verlengd. Ontslag is dan nog niet mogelijk, terwijl dat onder ‘normale’ omstandigheden wel kan na twee jaar ziekte.

Hoe voorkom je een loonsanctie?

Het simpele en flauwe antwoord is: door je aan je re-integratieverplichtingen te houden en ervoor te zorgen dat je werknemer dat ook doet. Het is dus vooral zaak om je werknemer niet áltijd te vriend te houden, zoals Marloes deed.

Hou je strak aan de verplichtingen op basis van de Wet Verbetering Poortwachter.

Tijdens de eerste twee ziektejaren staat terugkeer naar werk voorop. Dit kan betekenen dat je zieke werknemer tijdelijk minder uren gaat werken of een aangepaste werkplek krijgt of ander werk doet, eventueel via detachering.

Wat als je al een loonsanctie opgelegd kreeg?

UWV liet in de brief aan Marloes weten wat zij nog moest doen aan de re-integratie van Hans, namelijk alsnog met succes een tweede spoortraject inzetten. De periode dat Marloes verplicht was om loon door te betalen kon korter worden als zij alsnog aan de eisen voldeed die UWV haar oplegde.

Zij schakelde nu een gekwalificeerd re-integratiebureau in die Hans door een arbeidsdeskundige liet onderzoeken. Ook gaf het bureau hem reële kansen, waardoor hij via het tweede spoor kon re-integreren. Zo ging hij niet als muziekleraar aan de slag, maar wel als dataverwerker.

Marloes meldde haar acties bij UWV. UWV beoordeelde na 6 weken dat zij geen loon meer door hoefde te betalen.

Op mijn advies had Marloes ook een bezwaar ingediend tegen de eerste beslissing van UWV. Maar omdat de periode van één jaar verkort was tot twee maanden trok Marloes dat bezwaar in.

Dat gaat je dus veel geld kosten?

Het feit dat Marloes na de beslissing van UWV een ander re-integratiebureau heeft ingeschakeld, heeft haar inderdaad extra geld gekost. Ze koos een erkend bureau dat niet goedkoop was. Had zij het eerder ingeschakeld, ben ik ervan overtuigd dat het haar nog minder geld had gekost. Dan had zij ongetwijfeld na twee jaar wél aan haar re-integratieverplichtingen voldaan.

Het is trouwens niet altijd noodzakelijk om een ander bedrijf erbij te betrekken. Wel is het handig om een goede relatie te hebben met je Arbodienst of bedrijfsarts. Die kunnen in veel gevallen een groot deel van de verantwoordelijkheden overnemen. Maar als werkgever blijf je altijd eindverantwoordelijk.

Dus hoe zit het nou?

Hou je als werkgever strak aan de re-integratieverplichtingen en zorg ervoor dat je werknemer dat ook doet. Zorg voor goede begeleiding.

En nu?

Heb je toch een loonsanctie opgelegd gekregen? Kijk naar de mogelijkheden om die zo beperkt mogelijk te houden.

Meer lezen over hoe je omgaat met je zieke werknemer? Download hier gratis het E-book inclusief praktische tips.

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • 1% ziek 1% ziek houden – goed idee?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Over het aannemen van personeel tot het ontslag en alles er tussen in. Inclusief 9 (!) handige checklists.

Bestel nu
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}