• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
25 april 2019
Arbeidsovereenkomst

Vakantiedagen opnemen – zo regel je het (5 tips)

Namen je werknemers al vakantiedagen op of ben je nog aan het stoeien met het rooster tijdens de vakantie? In dit blog geef ik vijf concrete tips plus één bonustip over het opnemen van vakantiedagen.

1. Hoe zit het ook alweer met het aantal vakantiedagen?

De algemene regel is: je werknemer Martin bouwt vier keer de overeengekomen arbeidsduur per week op aan vakantie. Simpel voorbeeld: Martin werkt 40 uur per week en bouwt 160 uur per jaar aan vakantiedagen op. Martin heeft 20 wettelijke vakantiedagen per jaar.

Naast het wettelijke minimum kun je bovenwettelijke dagen toekennen. Als Martin per jaar 25 vakantiedagen heeft, heeft hij dus 20 wettelijke en 5 bovenwettelijke dagen.

2. Wanneer vraagt Martin vakantiedagen aan?

Het liefst neem je in je model arbeidsovereenkomst of personeelsreglement op dat dit zo snel mogelijk is. Eventueel kun je hierin ook regelen dat tussen collega’s onderling afspraken gemaakt worden.

Hiermee voorkom je zoveel mogelijk dat altijd dezelfde personen als eerste tijdens de schoolvakanties van de kinderen weg zijn. En je daarmee dus discussie krijgt met andere werknemers die ook wel eens tijdens de schoolvakanties weg willen.

3. Mag je de aanvraag voor vakantie weigeren?

Als je niets hebt geregeld over een vakantieaanvraag in de arbeidsovereenkomst, personeelsreglement en als er ook niets over in de cao staat dan stel je de vakantie vast conform de wensen van je werknemer.

Dit kan alleen anders zijn als er gewichtige redenen zijn die zich hiertegen verzetten. Die moet je binnen twee weken na de aanvraag aangeven. Doe je dat niet dan is de vakantie vastgesteld.

Een gewichtige reden is alleen aan de orde als het tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering leidt. Ook als een werknemer te weinig vakantietegoed heeft, mag je de aanvraag weigeren. Wel moet je dan in overleg treden om de vakantie alsnog zoveel mogelijk conform de wensen van je werknemer vast te stellen.

4. Wat als je werknemer nooit met vakantie wil?

Geloof het of niet, maar er zijn zat werknemers die niet met vakantie willen. Martin vindt het gewoon heel leuk om bij je te werken of misschien is hij liever niet thuis. Wat de reden ook is, je hebt er belang bij dat hij op enig moment wel met vakantie gaat.

Allereerst omdat je wil voorkomen dat hij ziek wordt. Vakantie heeft niet voor niets een recuperatiefunctie. Dit brengt aan de andere kant dus ook met zich mee dat het je niet is toegestaan om je werknemer te weerhouden van het opnemen van wettelijke vakantiedagen. Let op, je mag Martin ook niet met vakantie sturen. Wel kun je natuurlijk wat moeite doen om er op aan te dringen dat hij echt gaat.

Ten tweede wil je ook een stuwmeer aan verlofdagen voorkomen. Dit kwam voor 2012 regelmatig voor. Maar door de vervaltermijn van de wettelijke vakantiedagen voorkom je dat al voor een groot deel. Binnen een half jaar na de laatste dag van het kalenderjaar waarin ze ontstaan, zijn die dagen weg. Voor de bovenwettelijke dagen geldt een verjaringstermijn van vijf jaar.

5. Kun je verplichte vrije dagen opleggen?

Ja, dat mag. Bedenk wanneer je het bedrijf wil sluiten. Bijvoorbeeld in de kerstperiode, de zomerperiode en/of de dag na Hemelvaart? Kondig vooraf aan in bijvoorbeeld de arbeidsovereenkomst dat je die mogelijkheid hebt als werkgever.

Deel de data vervolgens tijdig mee, bijvoorbeeld aan het einde van een kalenderjaar voor het jaar daarna of anders aan het begin van het kalenderjaar.

Bonustip: Mag je zieke werknemer met vakantie?

Ja. Maar als hij zonder toestemming gaat dan riskeert hij een ontslag op staande voet. Lees daar alles over in dit blog.

En als je zieke werknemer met jouw toestemming met vakantie gaat dan ligt het eraan of dit effect heeft op zijn verlofsaldo. Lees daar alles over in het blog ‘hoe neemt je zieke werknemer vakantiedagen op?’ 

Meer weten over vakantiedagen? Neem gerust contact op door hieronder een reactie te geven of een mail te sturen.

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Over het aannemen van personeel tot het ontslag en alles er tussen in. Inclusief 9 (!) handige checklists.

Bestel nu
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}