• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
5 juni 2020
Arbeidsovereenkomst

Reizen en het arbeidsrecht in coronatijd

Eerder beschreef ik verschillende situaties over vakantie en arbeidsrecht in tijden van corona. Lees dat blog vooral als je antwoord zoekt op vragen over het wel of niet verplichten om vakantie op te nemen, het wel of niet moeten terugboeken van verlof als je werknemer toch niet gaat en het wel of niet mogen weigeren van een vakantieaanvraag.

De vakantieperiode komt steeds dichterbij, terwijl de onzekerheid over het afreizen naar veel landen nog onduidelijk is. Hoe je daarmee omgaat, lees je hier.

Tot slot ga ik ook nog even in op een ander belangrijk vraagstuk over reizen. Namelijk het reizen met het openbaar vervoer van huis naar werk, want steeds meer mensen gaan weer naar kantoor. En ook dat leidt tot vragen.

Mag ik mijn werknemer verbieden om naar het buitenland te reizen?

Stel dat je werknemer met vakantie wil naar het buitenland waarvoor geen code groen geldt. Mag je hem dan verbieden om te gaan? Het korte antwoord is, nee. Je hebt als werkgever feitelijk niets te zeggen over waar je werknemer heen gaat op vakantie.

Maar … je kunt je werknemer wel sterk afraden om daarheen te gaan. En wijs hem erop dat als hij toch gaat, de eventuele gevolgen in beginsel voor hem zijn.

Ongeruste collega’s kun je niet geruststellen door de temperatuur van de terugkerende reiziger op te meten. Lees hier waarom niet en wat dan wel mag.

Wat als mijn werknemer in quarantaine moet na afloop van zijn reis?

De kans bestaat dat je werknemer na afloop van zijn vakantie in quarantaine moet. Als je hem kunt laten thuiswerken, zijn de gevolgen wellicht te overzien. In dat geval moet je zijn loon doorbetalen.

Kan je werknemer niet thuiswerken, omdat het werk zich daar niet voor leent? En is hij:

  • bewust naar een risicogebied afgereisd,
  • terwijl je hem nota bene vooraf hebt gewaarschuwd,
  • inhoudende o.a. dat hij geen loon krijgt doorbetaald als hij toch gaat?

Dan komt dat in principe voor zijn rekening en risico.

Als je werknemer onverwachts in quarantaine moet en/of je hebt hem niet vooraf gewaarschuwd over mogelijke gevolgen dan moet je het loon gewoon doorbetalen.

Lees hier mijn bijdrage aan een artikel van RTL Nieuws over reizen en quarantaine.

Mijn werknemer kwam ziek thuis van zijn vakantie – wie betaalt dat?

In principe betaal je als werkgever het salaris door tijdens ziekte. Alleen als de ziekte van je werknemer het gevolg is van zijn eigen opzet, kan dat anders zijn.

Dat het op zijn zachtst gezegd zeer lastig aan te tonen is dat een werknemer opzettelijk zijn ziekte heeft veroorzaakt, blijkt wel uit jurisprudentie. Het spreekt voor zich dat de huidige situatie nog niet is uitgekristalliseerd in de rechtspraak. Maar mijn advies is om arbeidsongeschikte werknemers in beginsel altijd door te betalen. Mocht je twijfelen, neem dan even contact op met een arbeidsrechtspecialist.

Hoe zit het dan met reizen in het OV?

‘Mijn werknemer reist liever niet met het OV, maar ze kan ook niet thuis (blijven) werken. Hoe lossen we dit op?’ Dit is één van de vele vragen die ik kreeg over dit onderwerp. Als goed werkgever en goed werknemer is het belangrijk om over zulke issues te blijven overleggen met elkaar. Is het bijvoorbeeld mogelijk om (deels) te blijven thuiswerken of behoort je werknemer tot een risicogroep? Dan wordt er van jou als werkgever meer verwacht.

Aan de andere kant is thuiswerken strikt genomen geen recht van werknemers. Bovendien is je werknemer zelf verantwoordelijk voor de manier waarop hij naar je bedrijf reist. Uiteraard moet je zorgen voor een veilige werkomgeving. Ook moet je in sommige gevallen kunnen beargumenteren waarom thuiswerken niet (meer) mogelijk is.

En net als dat je tijdens het thuiswerken geen koffiecupjes hoeft te vergoeden (klik hier voor het NRC artikel waaraan ik meewerkte), hoef je nu ook geen mondkapjes te betalen. Alhoewel de rijksambtenaren daar natuurlijk weer de uitzondering op de regel zijn.

En nu?

Wees duidelijk, maar blijf tegelijkertijd ook in overleg met elkaar.

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Over het aannemen van personeel tot het ontslag en alles er tussen in. Inclusief 9 (!) handige checklists.

Bestel nu
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}