• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
10 april 2020
Arbeidsovereenkomst

Vakantie en arbeidsrecht in tijden van corona

Kun je werknemers verplichten vakantie op te nemen?

‘Wat mij betreft nemen mijn werknemers nu zoveel mogelijk vakantiedagen op. In het najaar moeten ze weer volledig beschikbaar zijn’, aldus Ronald. Net als veel andere ondernemers is het nu rustig in zijn bedrijf. Na de zomervakantie hoopt hij weer te gaan knallen.

Maar ja, niet alle werknemers hebben zin om nu vakantie op te nemen. Het stedentripje naar Madrid zit er niet in. En ook de camping in Zuid-Frankrijk is dicht. Dan kunnen ze net zo goed blijven werken.

Helaas heeft Ronald vanwege corona onvoldoende werk. Bovendien bevalt dat thuiswerken ook niet zo goed. Wat mag Ronald van zijn werknemers verwachten als het gaat om opname van vakantiedagen?

Eerst even terug naar de basis

Hoe worden vakantiedagen opgebouwd en wat spreek je af over opname daarvan? Ik schreef daar al eens over en zal het daarom niet herhalen. Lees het even terug in dit blog, waarin ik vijf tips plus een bonustip geef.

Wat als zijn werknemer al vakantiedagen opnam?

Dus stel dat één van de werknemers van Ronald in januari al zijn vakantie had ingepland voor de meivakantie. Maar nu kan hij inderdaad niet naar Madrid met zijn gezin, want ja, corona.

In principe is dat jammer voor de werknemer. De vakantie is vastgesteld en eenzijdige intrekking kan niet zomaar. Wel kan deze werknemer natuurlijk aan Ronald vragen om het verlofsaldo terug te boeken, die daar vervolgens niet mee akkoord hoeft te gaan.

Hoe zit dat andersom?

Als de vakantie van een werknemer al lang is vastgesteld in de herfst. Kan Ronald die aanvraag dan intrekken? Dit mag alleen na overleg met de werknemer en alleen vanwege gewichtige redenen. De toelichting op de wettekst geeft aan dat er in zo’n geval gedacht kan worden aan een spoedorder of onmisbaarheid van de werknemer in verband met plotselinge ziekte van zijn vervanger.

In zo’n geval moet Ronald de schade van de werknemer vergoeden. Denk dan aan annuleringskosten. Ook als de werknemer akkoord gaat met de intrekking van zijn vakantie kan hij nog recht hebben op schadevergoeding.

Mag Ronald een aanvraag voor vakantie weigeren?

Stel dat één van zijn werknemers voor de herfstperiode een vakantie wil boeken. Juist dan verwacht hij het weer druk te hebben. Als Ronald niets regelde in de arbeidsovereenkomst, personeelsreglement en er ook niets in de cao staat dan zal hij de vakantie conform de wens van zijn werknemer moeten vaststellen.

Alleen als Ronald gewichtige redenen heeft, moet hij dit binnen twee weken na de aanvraag aangeven. Een gewichtige redenen is alleen aan de orde als het tot ernstige verstoring van zijn bedrijfsvoering leidt. De vraag is dus of een te verwachten piek hieronder valt. Ronald moet dit wel heel goed onderbouwen. Enkele vragen die hij zichzelf moet stellen zijn de volgende. Hoe goed kan hij die verwachting inschatten en zijn er nog andere werknemers in die periode? Is de werknemer onmisbaar en waarom?

Hoe zit het dan met het verplichten van opnemen vakantiedagen?

Het verplicht op laten nemen van vakantiedagen kan in principe niet. Maar misschien nam Ronald iets op in de arbeidsovereenkomsten of bedrijfsreglement over het verplicht opleggen van een aantal dagen. Een cao kan hier ook iets over regelen. Lees er meer over in dit blog.

Wat bijvoorbeeld heel vaak voorkomt, is een regeling in de trant van:
Werkgever mag maximaal vijf werkdagen per kalenderjaar zonder overleg met werknemers aanwijzen als verplichte vrije dagen.

Als Ronald een beroep kan doen op een dergelijke tekst en hij stelde die verplichte dagen nog niet vast dan biedt dat misschien een – beperkte – oplossing.

Wat als er niets vooraf geregeld is over vakantie?

Ronald kan natuurlijk altijd zijn werknemers dringend verzoeken om vakantiedagen op te nemen. In deze rare tijden geven onder meer de beginselen van goed werkgeverschap en goed werknemerschap hiervoor aanknopingspunten. Ook op dit vlak geldt nog meer dan normaal: overleg met elkaar en blijf in het redelijke.

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Over het aannemen van personeel tot het ontslag en alles er tussen in. Inclusief 9 (!) handige checklists.

Bestel nu
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}