Is het hebben van personeel een zegen of een vloek? Ik krijg in mijn praktijk wisselende reacties van werkgevers. Ik kan me voorstellen dat voor jou hetzelfde geldt. Ondernemen vind je leuk. Maar je al te veel bezig houden met de juridische kant van personeel minder.
Als je het niet weet, Google je het wel even. Maar hoe weet je of die informatie betrouwbaar is? Nu hoor ik je denken: ‘mensen vinden jou toch ook via je blogs? Is dat dan niet via Google?’ Ja, zeker. Toch mist daar iets. Ik vond dat er een boek moest komen.
Een boek voor de niet-jurist waarin ik aan de hand van praktijkvoorbeelden uitleg hoe je om kunt gaan met personeel. Vanaf het aannemen tot een eventuele exit. Het boek ‘geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers’ kun je chronologisch lezen, maar ook als naslagwerk gebruiken. En ik voegde aan het einde van elk hoofdstuk een handige checklist toe. Speciaal voor jou geef ik hieronder een preview.
Als je personeel wil, krijg je te maken met het arbeidsrecht
Vaak hoor ik een zucht van opluchting bij startende ondernemers als ik vertel dat je echt niet direct hoeft te starten met een vast contract. Bovendien is niet elke arbeidsrelatie meteen een vaste kracht.
Voordat je aan de slag gaat met personeel is het goed om het onderscheid te kennen tussen stagiairs, uitzendkrachten, payrollkrachten, zzp-ers, oproepkrachten en werknemers met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of voor onbepaalde tijd.
Tip: lees in dit blog waar je aan moet denken als je je eerste werknemer aanneemt.
Aan het einde van het eerste hoofdstuk vind je de checklist ‘Flexibel of vast?’.
Hoe regel je het met arbeidsvoorwaarden?
In hoofdstuk 2 leg ik uit wanneer je onder een cao valt. Als daar sprake van is, dan staan daar al veel spelregels in over arbeidsvoorwaarden.
Naast loon en vakantiegeld zijn er natuurlijk meer arbeidsvoorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan een bonus.
Tip: zoek de balans op tussen wat je wettelijk gezien minimaal moet betalen en wat reëel is in vergelijking tot je concurrentie. Denk ‘out of the box’. Salaris is echt niet het enige. Misschien is je werknemer inmiddels erg gehecht aan thuiswerken en kun jij dat voor een dag of twee per week standaard aanbieden.
Aan het einde van het tweede hoofdstuk vind je de checklist ‘Arbeidsvoorwaarden’.
Wat neem je op in de arbeidsovereenkomst?
Wil je even kijken of een werknemer bevalt voordat je hem een arbeidsovereenkomst aanbiedt? Geen probleem, maar pas op met het verschil tussen even proefdraaien en een proeftijd.
In het derde hoofdstuk van mijn boek zoom ik in op verschillende bedingen: van proeftijdbeding tot concurrentiebeding. En wat als je werknemer behalve bij jou, ook ergens anders zijn handen vuil maakt? Om dit te voorkomen, kun je een nevenarbeidbeding overwegen. Lees hier wat dat inhoudt.
Het is echt niet nodig om in elk geval alle bedingen op te nemen, maar weet in ieder geval van het bestaan ervan. Op die manier maak je ook een betere keuze.
Aan het einde van het derde hoofdstuk vind je de checklist ‘Arbeidsovereenkomst’.
Waarom neem je een bedrijfsreglement?
Als je net start met personeel dan is het echt niet direct nodig om een set spelregels op te stellen. Met één werknemer overleg je gemakkelijk per situatie. Maar ga je uitbreiden dan is het zeker handig om een bedrijfsreglement, handboek of protocol op te stellen.
Sommige zaken lijken zo voor de hand te liggen, zoals het feit dat er geen drugs gebruikt worden op de werkvloer. Toch hechten rechters er vaak wel waarde aan dat je hierover regels opneemt. Ditzelfde geldt voor een pesten en seksuele intimidatie of iets luchtiger: een dresscode. Een ander veel gevraagd document voor werkgevers is hoe je om moet gaan met het gebruik van mobiele telefoons tijden werktijd.
Tip: het is niet de bedoeling om een document te maken en dat vervolgens in de la te leggen. Daar heeft niemand wat aan. Breng het op zijn minst meerdere malen per jaar onder de aandacht.
Aan het einde van het vierde hoofdstuk vind je de checklist ‘Bedrijfsreglement’.
Hoe regel je het met verlof?
Het onderwerp vakantiedagen ken je wel. De opbouw en het opnemen daarvan is misschien wat minder duidelijk. Daarom leg ik het in hoofdstuk 5 van mijn boek aan de hand van een voorbeeld uit. Datzelfde geldt voor het onderwerp tijd-voor-tijd.
Daarnaast zijn er nog zoveel andere vormen van verlof, zoals kortdurend zorgverlof, zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en ga zo maar door. En wat te denken van een sabbatical. Hoe ga je daarmee om?
Aan het einde van het vijfde hoofdstuk vind je de checklist ‘Vakantiedagen’.
Hoe zit het met personeel en (hun) privacy?
Een paar jaar geleden kon je het woord AVG niet meer horen. Ook nu heb je er nog mee te maken. De doorwerking van privacy op de werkvloer bespreek ik uitvoering in het zesde hoofdstuk: van geluidsopnames tot datalekken en veelvuldig internetgebruik.
Hoe krijg je personeelsdossiers AVG-proof? Klik hier om gelijk te lezen. En wist je dat je een sollicitant niet zomaar mag googelen?
Moeten de mogelijkheden tot controle op drugs- en alcoholgebruik op de werkvloer vergroot worden? En hoe verhoudt zich dat tot de privacy van de werknemer? Lees mijn opiniebijdrage voor ArbeidsVeiligheid.net.
Wanneer mag je nu precies wel of niet de e-mail van je werknemer checken als je vermoedt dat die wel heel veel privé doet tijdens werktijd? Aan het einde van het zesde hoofdstuk vind je de checklist ‘Controle e-mail- en internetgebruik’.
Wat als je personeel ziek wordt?
Het feit dat werknemers ziek kunnen worden, is de reden waarom veel ondernemers niet starten met personeel. Twee jaar lang doorbetalen zonder dat er iets tegenover staat, is een grote drempel.
Toch heb je als ondernemer echt wel mogelijkheden in handen om op een goede manier om te gaan met zieke werknemers. Ik schreef hier al een gratis e-book over dat al meer dan 7.000 keer is gedownload. Download mijn gratis e-book over hoe je omgaat met zieke werknemers via deze link.
Eén van de instrumenten die je hebt als een zieke werknemer niet meewerkt aan zijn re-integratie is het stopzetten of opschorten van loon. In de praktijk gaat het vaak mis. Aan het einde van het zevende hoofdstuk vind je daarom de checklist ‘Loonsancties: loon stopzetten of opschorten?’.
Arbeidsconflicten voorkomen en oplossen
Dossieropbouw is niet altijd een negatief begrip. Het helpt als je heldere spelregels hebt voor je bedrijf. Als het toch niet lekker loopt, bestaat het risico op een arbeidsconflict. Natuurlijk los je die het liefst zo snel en praktisch mogelijk op. Als het even kan met behoud van een goede onderlinge relatie.
Aan het einde van het achtste hoofdstuk vind je de checklist ‘Dossieropbouw’. Tip: klik hier voor het artikel van MT/Sprout en krijg die checklist gratis.
Hoe neem je afscheid van personeel?
Als het toch niet lukt om het gezellig te houden of als je moet reorganiseren dan is het goed om te weten hoe je dat zo efficiënt en goed mogelijk doet. Klik hier om mijn column voor Mangementboek te lezen waarin ik vijf tips geef om je goed voor te bereiden op een reorganisatie. Weten hoe je daarna door moet? Klik hier voor de podcast van BNR Werkverkenners waaraan ik ook een bijdrage leverde.
Ik behandel in hoofdstuk 9 dus verschillende vormen van ontslag en vergoedingen.
Aan het einde van het negende hoofdstuk vind je de checklist ‘Beëindigingsovereenkomst’.
Geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers
Dit boek geeft je veel tips en praktische voorbeelden om gedoe met personeel te voorkomen. Mocht je toch problemen hebben, biedt het boek je voldoende handvatten voor oplossingen. En als je een arbeidsrechtspecialist in moet schakelen ben je na het lezen van dit boek op zijn minst een gelijkwaardige gesprekspartner.
Enkele reviews:
“Iedere ondernemer met ambitie moet eraan geloven: het aannemen van personeel. Dit boek helpt je kostbare fouten te voorkomen en je bedrijf te professionaliseren. Een investering die zich direct terugverdient.” Remy Gieling, Hoofdredacteur MT / Sprout
“Een zeer toegankelijk boek. Staat vol met praktische tips. Zeker niet alleen voor ondernemers maar kan ook voor P&O-ers/HR-adviseurs nuttig zijn. Dit boek kan je echt helpen om gedoe met personeel te voorkomen en kan daarmee veel geld en gedoe besparen.” W.J. van de Wouw
Door het lezen van het boek:
- Leer hoe je het arbeidsrecht in je voordeel kunt laten werken.
- Voorkom je zoveel mogelijk problemen met personeel.
En nu?
Koop ‘Geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers’.
Ga naar Managementboek of Van Duuren Media voor meer reviews en om te bestellen.
Op 18 januari 2021 was ik bij BNR Zakendoen te gast om te vertellen over mijn boek. Klik hier voor het audiobestand.
Lees hier alvast gratis een update die bij het boek hoort.