• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
11 oktober 2021
Zieke werknemer

Ziek vanwege werk en dan?

Ziek vanwege werk en dan? Ontslag?

Ik geef op donderdag 17 november a.s. weer een online masterclasses over dit onderwerp.

Meer informatie vind je op deze pagina. Direct aanmelden? Klik hier.

Ontslag is (nog) niet aan de orde

Salesmedewerker Sander is 27. Hij meldt zich ziek. De reden: zijn manager zit hem continu op de huid, omdat hij zijn targets niet haalt. In de wekelijkse salesmeeting is Sander het voorbeeld van hoe het niet moet. De rest van het team kijkt lijdzaam toe. Ze zijn zelfs blij dat zij niet het mikpunt zijn.

Nog voor Sander bij de bedrijfsarts zit, heeft hij een mail van HR in zijn inbox. Of hij morgen op basis van artikel 5.1 van het leasereglement de Tesla komt inleveren. Afwezigheid vanwege ziekte betekent: inleveren.

Ongeloofwaardig? Valt in de praktijk best mee. Of tegen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Ziek en dus niet meer aan het werk?

Ondertussen geeft Sander het liever niet toe, maar hij is opgelucht. Voorlopig niet meer aan het werk. Die Tesla vindt hij wel een dingetje. Maar zich strijdbaar opstellen, gaat nu niet. Zijn partner is al blij als hij voor 12.00 uur zijn bed uitkomt.

Sander vertelt de bedrijfsarts uitgebreid over het onrecht dat hem is aangedaan door zijn manager. Volgens de bedrijfsarts is de oplossing dat hij op korte termijn met zijn manager om tafel moet. Gewoon een kop koffie om de lucht te klaren en dan kan hij daarna weer aan de slag. De bedrijfsarts heeft de ziekmelding van Sander bestempeld als ‘situationeel’. De situatie op het werk maakt hem ziek, maar daardoor is hij nog niet medisch arbeidsongeschikt.

Meewerken aan re-integratie

Als Sander weigert om koffie te drinken met zijn manager dan heeft hij een probleem. Hij moet vanaf nu namelijk alle medewerking verlenen aan inspanningen die erop gericht zijn om de oorzaken van de situatieve arbeidsongeschiktheid weg te nemen.

Werkt hij onvoldoende mee dan komt het misschien wel voor zijn rekening dat hij niet werkt. Dat geeft zijn werkgever dan een mogelijkheid om geen loon meer door te betalen. Dit luister natuurlijk nauw en verschilt per geval.

In gesprek blijven

De meeste experts zijn het wel eens. Iedereen zegt dat communicatie en wederzijds begrip essentieel zijn in de omgang met zieke werknemers. Communicatie over wat de knelpunten zijn waardoor dat werk nu even niet volledig uitgevoerd kan worden.

Wederzijds begrip over wat dat over en weer betekent. Het uitgangspunt is dat een werknemer echt niet voor zijn lol thuis zit. Aan de andere kant moet ook niet onderschat worden wat de consequenties voor de werkgever en de collega’s zijn. De insteek moet zijn: de beste en snelste weg naar een goede re-integratie.

Ziek en toch ontslag?

Of ingeval van Sander: op een goede manier afscheid van elkaar nemen als het niet meer gezellig wordt. Zelfs zonder dossier, maar dan wel met een compensatie.

Dus?

Als een werknemer zich ziek meldt met werk gerelateerde klachten moet hij serieus genomen worden. Tegelijkertijd is inschakeling van een goede bedrijfsarts die door vage situaties heen prikt van groot belang. Het klinkt misschien gek uit de mond van een advocaat, maar met elkaar in gesprek blijven, voorkomt dit soort conflicten.

Meer weten over zieke werknemers en ontslag?

Ben je HR-specialist of ondernemer met personeel? Dan is de online masterclass ‘Zieke werknemer en ontslag’ op donderdag 17 november a.s. iets voor jou. Ik behandel in een uur tijd de volgende onderwerpen in relatie tot zieke werknemers:

  • Opzegverbod tijdens ziekte
  • Langdurige arbeidsongeschiktheid
  • Bedrijfseconomisch ontslag
  • Disfunctioneren
  • Re-integratieperikelen

Na het volgen van de masterclass ben je beter voorbereid en kun je sneller schakelen. Na aanmelding krijg je de checklist ‘loonsancties’. En elke deelnemer ontvangt een exemplaar van mijn boek ‘Geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers’. Je vindt hier meer info. Of klik hier om aan te melden.

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • 1% ziek 1% ziek houden – goed idee?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Over het aannemen van personeel tot het ontslag en alles er tussen in. Inclusief 9 (!) handige checklists.

Bestel nu
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}