• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
27 februari 2020
Zieke werknemer

Hoe ga je om met de bedrijfsarts?

Je werknemer meldt zich ziek. En dan? Ik schreef natuurlijk het e-book ‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’ en dat kun je hier gratis downloaden.

Maar als je werknemer meer heeft dan een simpel griepje komt al snel de bedrijfsarts om de hoek. Hoe ga je daarmee om? Hieronder wat tips.

Waarom een bedrijfsarts?

Je bent volgens de Arbowet verplicht om een basiscontract arbodienstverlening te hebben. Het bevat de minimale eisen voor de arbodienstverlening; de rechten en plichten voor de werkgever, werknemer en bedrijfsarts. Lees er hier meer over.

Schakel de bedrijfsarts op tijd in

In geval van ziekmelding door een werknemer rusten op grond van de Wet verbetering poortwachter op de werkgever diverse verplichtingen, zoals het direct (volgens de rechter liefst binnen zeven dagen) op de hoogte stellen van de bedrijfsarts van de ziekmelding.

Het bekende hotel/restaurant Van der Valk kwam er onlangs achter dat zelfs als je zieke werknemer een periode onbereikbaar is, je dat niet ontslaat van je verplichting de bedrijfsarts op de hoogte te stellen. Er was geen bedrijfsarts aan te pas gekomen om de ziekmelding van de werknemer te controleren. Van der Valk moest daarom volgens de rechter voldoen aan de door de werknemer ingestelde loonvordering.

Kortom, schakel de bedrijfsarts het liefst binnen zeven dagen in.

Wat is de rol van de bedrijfsarts?

Een bedrijfsarts geeft advies over de vraag of je zieke werknemer wel of niet in staat is om te werken en dus of hij arbeids(on)geschiktheid is.

Wat de specialist of huisarts van je werknemer zegt, doet er dus in principe niet toe. Tenminste niet als het gaat om de vraag of er gestart kan worden met re-integratie werkzaamheden bijvoorbeeld. Wel kan de bedrijfsarts zelf met toestemming van je zieke werknemer medische gegevens bij de behandelaars opvragen.

De bedrijfsarts is zelf dan weer uitdrukkelijk geen behandelaar. Hij of zij geeft alleen advies.

De bedrijfsarts heeft een beroepsgeheim

Alleen noodzakelijke gegevens worden aan jou doorgegeven. Denk aan gegevens die je nodig hebt om te beoordelen of je loon moet doorbetalen. En natuurlijk ook gegevens die nodig zijn voor verzuimbegeleiding en re-integratie.

Alles wat je dus nodig hebt in het kader van de re-integratie, maar niets over de precieze aard van de ziekte. Dat heeft te maken met het beroepsgeheim en de privacy van je zieke werknemer. Meer weten over dat laatste onderwerp? Lees dit blog.

Hoe ziet zo’n advies er dan uit?

Via de ingeschakelde arbodienst of bedrijfsarts ontvang je een verslag over de mogelijkheden en beperkingen van je zieke werknemer. Dat advies is niet bindend.

Wat doe je als je het niet eens bent met het advies?

De bedrijfsarts is een arts en heeft een onafhankelijke positie. Het kan gebeuren dat je je niet kunt vinden in de terugkoppeling en het advies. En alhoewel het niet bindend is, leg je het toch vaak niet zomaar naast je neer.

Als jij het niet eens bent met zijn of haar oordeel kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. De kosten hiervoor zijn € 400,– per aanvraag.

De werknemer kan dat ook, maar dan voor € 100,–. En hij heeft ook de mogelijkheid tot het vragen van een second opinion bij een andere bedrijfsarts. Hoe dat in zijn werk gaat en wat het verschil is, lees je in dit blog.

Wat als de arbeidsongeschiktheid niet medisch is?

Dan is er vaak sprake van een situatieve arbeidsongeschiktheid die te herleiden is naar een situatie op de werkvloer oftewel een arbeidsconflict. In dit blog omschrijf ik hoe partijen en ook hoe een bedrijfsarts daar in de regel mee omgaan.

En nu?

Zorg dat je een bedrijfsarts achter de hand hebt, met wie je snel kunt schakelen als een werknemer zich ziek meldt met meer dan alleen een griepje.

Heb je zelf nog tips over de omgang met bedrijfsartsen of ben je er één en heb je nog een goede toevoeging? Laat het weten!

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}