• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
17 april 2020
Zieke werknemer

Re-integratie zieke werknemers in coronatijd vergt flexibiliteit

Je werknemer is al een paar maanden ziek thuis. En terwijl jullie dachten binnenkort te starten met de re-integratie volgde het coronavirus. In deze periode werken veel werknemers thuis.

Hoe beoordeelt de Arbodienst de arbeidsongeschiktheid? En gaat dat eigenlijk wel met de re-integratie van je zieke werknemers?

Ik ga op deze – en meer – vragen in.

Hoe zat het ook alweer met re-integratie?

Het is een complex onderwerp, maar kort samengevat zit het zo:

Als je te maken krijgt met een zieke werknemer moeten jullie je allebei houden aan de verplichtingen uit de Wet Verbetering Poortwachter. Zo is het verplicht een re-integratiedossier op te stellen.

Je betaalt twee jaar lang het loon door. Als je als werkgever niet goed re-integreert heb je een risico op een derde jaar loondoorbetaling. Die loonsanctie wil je te allen tijde voorkomen. Hoe je dat doet, lees je hier.

Komt je werknemer zijn verplichtingen niet na? Dan heb je de mogelijkheid om het loon op te schorten of stop te zetten.

Thuiswerken en re-integratie gaat dat samen?

Veel werknemers werken thuis. Ik schreef al een blog over de arbeidsrechtelijke aspecten van thuiswerken. Klik hier om meer te lezen.

De bedrijfsarts blijft adviezen uitbrengen. En als werkgever heb je simpelweg de plicht om die zo goed mogelijk uit te voeren. Mocht je een deel van de adviezen niet kunnen opvolgen dan raad ik aan om daarvan een duidelijke notitie te maken in het re-integratiedossier. Dat doe je dan bijvoorbeeld in het plan van aanpak.

Hoe controleert de bedrijfsarts dan?

Bij mijn weten verlopen alle spreekuurcontacten telefonisch. In een enkel geval zal videobellen tot de opties behoren.

Dagblad Trouw kopte medio april dat ‘Via de telefoon bepalen of iemand wel of niet kan werken, niet mogelijk zeggen UWV artsen’. Deze verzekeringsartsen van UWV reageerden in het kader van WIA-beoordelingen. Maar het kan net zo goed van toepassing zijn in het re-integratieproces dat daaraan vooraf gaat, lijkt mij.

Het UWV reageerde overigens vrijwel meteen met een uitgebreide verklaring op zijn eigen site. Kort gezegd, kiest UWV ervoor om beoordelingen niet uit te stellen omdat dat in niemands belang is.

Je kunt ingeval van re-integratie in tijden van corona rekenen op coulance van UWV

Werkgevers die door de coronacrisis niet kunnen voldoen aan re-integratieverplichtingen, kunnen rekenen op coulance van UWV. Dit blijkt uit een door UWV opgesteld addendum bij de Werkwijzer Poortwachter. De beoordeling vindt plaats op basis van maatwerk. Je zult onder meer moeten beschrijven hoe de situatie van corona van invloed is geweest op het re-integratieproces. Voor een uitgebreide beschrijving van de huidige werkwijze van UWV verwijs ik naar het addendum.

Verder drukt het UWV alle werkgevers en zieke werknemers op het hart om wel tijdig de WIA-aanvraag te doen. Ook al is er nu sprake van een buitengewone situatie, je wil niet het loon doorbetalen, omdat je je niet hield aan de termijnen.

Prettig is dat UWV stelt er begrip voor te hebben dat het in deze situatie soms niet lukt om alle stukken te verzamelen, die nodig zijn bij de WIA-aanvraag.

En dus …

Ook nu geldt weer dat flexibiliteit het sleutelwoord is. We moeten roeien met de riemen die we hebben. Re-integratie van zieke werknemers is lastiger dan ooit tevoren. Aan de andere kant is het wel mogelijk als iedereen zich flexibel opstelt.

Re-integratie van zieke werknemers is vaak complex

  • Over de perikelen rond de zieke werknemer blogde ik al veel en werd ik geïnterviewd door BNR en RTL Z.
  • Meer lezen over hoe je omgaat met zieke werknemers? Download hier gratis mijn e-book.

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Over het aannemen van personeel tot het ontslag en alles er tussen in. Inclusief 9 (!) handige checklists.

Bestel nu
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}