• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
17 september 2015
Arbeidsrelatie

Dossieropbouw – hoe doe je dat? 11 tips

Ik kondigde het al aan.

Het nieuwe ontslagrecht maakt dat het nog belangrijker is om aan dossieropbouw te doen dan het altijd al was.

Hoe dat zit en wat er veranderd is? Lees het in dit blog.

O ja, ik geef je ook nog 11 tips hoe je een dossier opbouwt.

UWV is passé, Kantonrechter it is

In de praktijk ging je als werkgever meestal naar de kantonrechter als je vond dat je werknemer disfunctioneerde. En dus dat hij ontslagen moest worden.

Vanaf 1 juli 2015 is dat nog de enige mogelijkheid. De route via UWV bestaat voor die situaties niet meer.

De optie om er met elkaar uit te komen en met wederzijds goedvinden afscheid te nemen, bestaat nog altijd. Ook dan is een goede dossieropbouw van belang. Denk alleen al aan je onderhandelingspositie.

Waarom is dossieropbouw belangrijk?

Als het dossier niet compleet is dan wijst de kantonrechter het ontbindingsverzoek af.

In oude gevallen ontbond de kantonrechter nog wel als bleek dat partijen niet meer met elkaar door een deur konden. In zo’n geval kende de rechter vaak een hogere vergoeding toe aan de werknemer als je als werkgever het dossier niet echt op orde had.

Zo simpel is het niet meer.

Hoe bouw je een goed dossier op? 11 tips

  1. Jij bepaalt de norm, maar die moet wel redelijk en duidelijk zijn.
  2. Indien je werknemer disfunctioneert en dus niet aan jouw normen voldoet, dan spreek je hem hierop aan. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.
  3. Zet de zaak niet direct op scherp, maar leg het wel vast. Dat kan in eerste instantie ook via een informeel gesprek. Bevestig het daarna kort via e-mail.
  4. Geef voldoende gelegenheid om het functioneren te verbeteren. Ga dus aan de slag met een goed verbetertraject.
  5. Het disfunctioneren mag niet te wijten zijn aan het feit dat je hem onvoldoende hebt geschoold.
  6. Ook mag het niet te wijten zijn aan onvoldoende zorg voor de arbeidsomstandigheden van je werknemer.
  7. Je moet onderzoeken of je werknemer kan worden herplaatst binnen een redelijke termijn, eventueel na scholing.
  8. Voorkomen is beter dan genezen. Overleg met een adviseur of je op de goede weg bent om een dossier op te bouwen.
  9. Check al je personeelsdossiers en breng ze op orde.
  10. Denk je dat er sprake van een situatie waarin in jouw optiek ontslag zou moeten volgen? Laat dan eenvoudig controleren of het met dat dossier kans van slagen heeft.
  11. Plan sowieso één of twee momenten per jaar om met je werknemers om tafel te gaan. Dossieropbouw heeft een negatieve klank, maar kan zeker ook positief zijn.

Hoe ga je om met dossieropbouw? Heb je een vast moment of spreek je je werknemers aan bij het koffieapparaat?

Lees meer over hoe je je dossiers AVG-proof krijgt in deze twee blogs:

Deel 1 over personeelsdossiers.

Deel 2 over AVG-proof personeelsdossiers.

Deel dit

Reacties

  1. Janneke schreef:
    27 maart 2018 om 12:04

    Ik ben benieuwd:
    – Is het dossier wat je hebt opgebouwd t.a.v. medewerker(s) voor medewerkers beschikbaar? Of is het enkel voor een werkgever?

    Beantwoorden
    1. Suzanne Meijers schreef:
      27 maart 2018 om 12:07

      Goede vraag! In principe is het dossier één op één in te zien voor een medewerker. Dus je kunt als werkgever geen zaken verborgen houden voor je medewerker, tenzij bijvoorbeeld notities of e-mails ook over andere medewerkers gaan. Ook als een andere medewerker zijn gedachten over jou op papier heeft gezet, hoeft die notitie ook niet te worden gedeeld. Maar voor het overige geldt dat, tenzij er een dringende reden is, een verzoek tot inzage van gegevens uit het personeelsdossier niet geweigerd mag worden. Dat laatste is vaak ook niet aan te raden, omdat je wil dat je medewerker inzicht krijgt in de situatie en dat er iets wordt opgelost. Misschien voer voor een heel nieuw blog, maar hoop je hiermee alvast op weg geholpen te hebben. Fijne dag!

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}