Het nieuwe ontslagrecht maakt dat het nog belangrijker is om aan dossieropbouw te doen dan het altijd al was.
Hoe dat zit en wat er veranderd is? Lees het in dit blog.
O ja, ik geef je ook nog 11 tips hoe je een dossier opbouwt.
UWV is passé, Kantonrechter it is
In de praktijk ging je als werkgever meestal naar de kantonrechter als je vond dat je werknemer disfunctioneerde. En dus dat hij ontslagen moest worden.
Vanaf 1 juli 2015 is dat nog de enige mogelijkheid. De route via UWV bestaat voor die situaties niet meer.
De optie om er met elkaar uit te komen en met wederzijds goedvinden afscheid te nemen, bestaat nog altijd. Ook dan is een goede dossieropbouw van belang. Denk alleen al aan je onderhandelingspositie.
Waarom is dossieropbouw belangrijk?
Als het dossier niet compleet is dan wijst de kantonrechter het ontbindingsverzoek af.
In oude gevallen ontbond de kantonrechter nog wel als bleek dat partijen niet meer met elkaar door een deur konden. In zo’n geval kende de rechter vaak een hogere vergoeding toe aan de werknemer als je als werkgever het dossier niet echt op orde had.
Zo simpel is het niet meer.
Hoe bouw je een goed dossier op? 11 tips
- Jij bepaalt de norm, maar die moet wel redelijk en duidelijk zijn.
- Indien je werknemer disfunctioneert en dus niet aan jouw normen voldoet, dan spreek je hem hierop aan. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.
- Zet de zaak niet direct op scherp, maar leg het wel vast. Dat kan in eerste instantie ook via een informeel gesprek. Bevestig het daarna kort via e-mail.
- Geef voldoende gelegenheid om het functioneren te verbeteren. Ga dus aan de slag met een goed verbetertraject.
- Het disfunctioneren mag niet te wijten zijn aan het feit dat je hem onvoldoende hebt geschoold.
- Ook mag het niet te wijten zijn aan onvoldoende zorg voor de arbeidsomstandigheden van je werknemer.
- Je moet onderzoeken of je werknemer kan worden herplaatst binnen een redelijke termijn, eventueel na scholing.
- Voorkomen is beter dan genezen. Overleg met een adviseur of je op de goede weg bent om een dossier op te bouwen.
- Check al je personeelsdossiers en breng ze op orde.
- Denk je dat er sprake van een situatie waarin in jouw optiek ontslag zou moeten volgen? Laat dan eenvoudig controleren of het met dat dossier kans van slagen heeft.
- Plan sowieso één of twee momenten per jaar om met je werknemers om tafel te gaan. Dossieropbouw heeft een negatieve klank, maar kan zeker ook positief zijn.
Hoe ga je om met dossieropbouw? Heb je een vast moment of spreek je je werknemers aan bij het koffieapparaat?
Lees meer over hoe je je dossiers AVG-proof krijgt in deze twee blogs:
Ik ben benieuwd:
– Is het dossier wat je hebt opgebouwd t.a.v. medewerker(s) voor medewerkers beschikbaar? Of is het enkel voor een werkgever?
Goede vraag! In principe is het dossier één op één in te zien voor een medewerker. Dus je kunt als werkgever geen zaken verborgen houden voor je medewerker, tenzij bijvoorbeeld notities of e-mails ook over andere medewerkers gaan. Ook als een andere medewerker zijn gedachten over jou op papier heeft gezet, hoeft die notitie ook niet te worden gedeeld. Maar voor het overige geldt dat, tenzij er een dringende reden is, een verzoek tot inzage van gegevens uit het personeelsdossier niet geweigerd mag worden. Dat laatste is vaak ook niet aan te raden, omdat je wil dat je medewerker inzicht krijgt in de situatie en dat er iets wordt opgelost. Misschien voer voor een heel nieuw blog, maar hoop je hiermee alvast op weg geholpen te hebben. Fijne dag!