• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
26 mei 2021
Arbeidsrelatie

Verbetertraject – 5 tips

Wat doe je als je werknemer disfunctioneert? Direct overgaan tot ontslag is in ieder geval geen goed idee. Kijk eerst samen waar het aan ligt en ga aan de slag om de situatie te verbeteren.

Een verbetertraject is meestal onderdeel van dossieropbouw.

Aan het einde van mijn blog geef ik 5 tips voor de aanpak van een verbetertraject met een bonustip om nog meer kennis op te doen.

Meer weten over hoe je verstoorde verhoudingen oplost? Klik hier voor de podcast van BNR Werkverkenners over dit onderwerp en waar ik een bijdrage aan leverde.

Verbetertraject eenzijdig opleggen of samen aan de slag?

Een verbetertraject heeft de meeste kans van slagen als je werkt aan de vaardigheden van je werknemer. Dan focus je dus op het ‘niet kunnen’.

Als het meer gaat om het ‘niet willen’ van je werknemer wordt het lastiger. Helemaal als hij niet akkoord gaat om te starten met een traject.

Benadruk in elk geval dat het jou er omgaat om op een positieve manier verder te gaan. De kans van slagen is natuurlijk veel groter als jullie beiden inzien dat er werk aan de winkel is.

Als dat niet lukt, leg je desnoods het verbetertraject eenzijdig op. Het overslaan van een verbetertraject is in veel gevallen geen optie.

Doe je huiswerk

Een rechter verwacht namelijk dat je je huiswerk doet. En dus dat beide partijen zich inspannen voor een goed resultaat. Ook ingeval van een negatief resultaat moet je je huiswerk op orde hebben. Een ontbinding volgt pas als de ontslaggrond voldragen is.

Zelfs als er een negatieve werksfeer is, de arbeidsrelatie verstoord is, de werkhouding niet goed is en de kwaliteit van het werk benedenmaats is, moet je eerst een verbetertraject starten. Zie bijvoorbeeld de uitspraak van de rechtbank Rotterdam hierover. Of de uitspraak van de rechtbank Limburg waarin de rechter oordeelde dat een een ‘niet fijnbesnaarde’ werknemer niet ontslagen kon worden, omdat hij nooit in de gelegenheid is gesteld om zijn verweten gedrag te verbeteren.

Zo’n traject kost toch alleen maar tijd en geld?

Dat klopt. En die kosten zijn over het algemeen voor jou. De tijd die je ermee kwijt bent ook. Het is niet anders. Leg je erbij neer en kijk hoe je er op een goede manier uit kunt komen.

Als scholing of coaching nodig is, begeleid je werknemer hier dan in.

Hoe lang duurt een verbetertraject dan?

In de wet staat niets over de duur van een verbetertraject. Aan de hand van verschillende uitspraken kunnen we wel concluderen dat je er ongeveer drie tot zes maanden mee bezig bent. Tenminste, als je het serieus aanpakt. Met een maandje maak je er dus te gemakkelijk vanaf.

Stel geen onnodige voorwaarden aan een verbetertraject

Dat deed Radboudumc volgens de rechter onlangs namelijk ten onrechte. Wat was er gebeurd? Een internist was op non-actief gesteld. In een plan van aanpak voor terugkeer had het ziekenhuis als voorwaarde opgenomen dat eerst het vertrouwen hersteld moest worden tussen het ziekenhuis en de internist. Pas daarna mocht zij met een verbetertraject weer aan het werk.

De rechter oordeelde in kort geding dat deze voorwaarde geen reële kans bood aan de internist om het vertrouwen te herstellen. Daarvoor moest zij eerst aan het werk. Voor het persbericht van de rechtbank Gelderland klik hier.

En nu?

  1. Geef duidelijk aan waarom er een verbeterplan moet komen.
  2. Ga uit van een periode van tenminste drie maanden van het verbetertraject.
  3. Bespreek en formuleer de opzet en de doelen goed.
  4. Houd een vinger aan de pols en leg de evaluatiemomenten goed vast.
  5. Bespreek vooraf wat je doet bij een goed resultaat en wat er gebeurt als doelen niet behaald worden.

Bonustip gratis whitepaper dossieropbouw

Meer weten over het geven van waarschuwingen, het goed inzetten van een verbetertraject. Maar ook je disfunctioneren voorkomt? En als het dan toch zo ver is, hoe je het oplost? Meld je hier aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang direct mijn whitepaper over dossieropbouw.

 

Foto: Prisca Visser fotografie

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}