• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
17 oktober 2017
Arbeidsrelatie

Opdrachtgeversverklaring vervangt de modelovereenkomst DBA – niet persé

In november 2016 blogde ik dat de modelovereenkomst niet in de prullenbak hoeft. Nu we een nieuwe Regering hebben, is dat dus weer de vraag. Die komt nu namelijk met een voorstel voor een opdrachtgeversverklaring.

Vervangt die opdrachtgeversverklaring de modelovereenkomst? Nou nee, niet per definitie.

Hoe zit het dan?!

Er werd al eerder gesproken over alternatieven voor de ZZP-wet toch?

Ja, klopt.

Ook toen – in augustus 2017 – liet ik weten dat ik geen reden zag om een al goedgekeurde of goed gebruikte modelovereenkomst door de papierversnipperaar te doen.

De tips die ik in dat blog gaf, zijn nog steeds handig om te gebruiken. Zeker nu het voorstel van de Regering nog geen wet is.

Waar wordt straks naar gekeken?

De bedoeling is om drie indicatoren te gebruiken om de aard van de arbeidsrelatie tussen een zzp’er en zijn opdrachtgever vast te stellen:

  1. de duur van de opdracht;
  2. het overeengekomen uurtarief en;
  3. de aard van de opdracht (reguliere of niet-reguliere bedrijfsactiviteiten).

Wanneer is sprake van reguliere bedrijfsactiviteiten?

Van reguliere bedrijfsactiviteiten lijkt snel sprake te zijn. Zeker als je het rapport van de commissie Boot leest. Daaruit volgt dat het inhuren van een PR- en communicatieadviseur voor zakelijke dienstverleners hiertoe behoort, net als het laten retoucheren van foto’s door een webshop.

Hoe zit het dan met het uurtarief?

Het uurtarief dat lager ligt dan € 15,– tot € 18,– geeft aan dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst als de ZZP-er ook nog eens reguliere bedrijfsactiviteiten verricht.

Als het uurtarief hoger is dan € 75,– én er is sprake van niet reguliere bedrijfsactiviteiten dan is dat een signaal dat er sprake is van een ZZP-er. De ZZP-er kan kiezen voor een zogenaamde opt-out.

En de duur van de opdracht dan?

Als de opdracht niet-reguliere bedrijfsactiviteiten betreft én tenminste drie maanden duurt dan heb je te maken met een werknemer in plaats van een ZZP-er.

Terwijl je als de opdracht reguliere bedrijfsactiviteiten betreft én korter dan 12 maanden duurt je een ZZP-er in huis hebt gehaald. De ZZP-er kan ook hier kiezen voor een zogenaamde opt-out.

Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van wat ik hiervoor aangaf over het uurtarief in combinatie met het soort bedrijfsactiviteiten.

Wat is de opdrachtgeversverklaring?

Die kun je als opdrachtgever aanvragen als er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst en er geen sprake is van zo’n opt-out situatie.

Via een webmodule vraag je een opdrachtgeversverklaring aan. Een dergelijk systeem bestaat al in het Verenigd Koninkrijk.

Met die opdrachtgeversverklaring krijgt een opdrachtgever zekerheid vooraf van vrijwaring van loonbelasting en premies werknemersverzekeringen. Uiteraard kan dit anders zijn als de webmodule niet naar waarheid is ingevuld.

En nu?

Het voorstel om de opdrachtgeversverklaring in te voeren, is nog geen wet.

De modelovereenkomst hoeft niet in de prullenbak. Het is een overeenkomst van opdracht die je als basis kunt blijven gebruiken voor het regelen van de onderlinge afspraken.

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}