• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
9 oktober 2020
Arbeidsovereenkomst

Instructierecht over het dragen mondkapjes en meer

Je personeel werkt niet thuis, omdat het niet kan. Het 1,5 meter afstand houden heb je goed in je bedrijf ingevoerd.

Vanwege de ontwikkelingen van het coronavirus lijkt het je een goed idee om werknemers ook mondkapjes oftewel gezichtsmaskers te laten dragen.

De meeste werknemers doen het zonder gezeur. Maar er zijn er een paar die het weigeren.

Maar kun je het dragen van mondkapjes verplichten op de werkvloer?

Je hebt het zogenaamde instructierecht

Op basis van het instructierecht mag je als werkgever bepaalde regels aan je werknemers opleggen. Natuurlijk mag dat niet altijd en niet voor alles.

Maar wel als het om voorschriften gaat die ‘in het belang zijn van de goede orde in de onderneming’ en die binnen de grenzen van ‘algemeen verbindende voorschriften vallen’. Dit volgt uit artikel 7:660 BW.

Het dragen van mondkapjes is een redelijk verzoek

Dit instructierecht kun je gebruiken om je werknemers te verplichten een mondkapje te dragen. Zeker als jij dat belangrijk vindt om een veilige werkomgeving te bieden.

Je bent als werkgever immers verplicht om daarvoor te zorgen of dat nu om een werkomgeving thuis, op kantoor of in zijn algemeenheid om je bedrijf gaat.

Instructierecht en veiligheid

Nu gaat het vanwege het coronavirus natuurlijk met name over alles wat daarmee verband houdt. Je kunt het instructierecht ook gebruiken als het gaat om persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals veiligheidsschoenen en andere zaken om het werk zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Terug naar het laten dragen van mondkapjes. Net als het dragen van een helm in de bouw kun je als werkgever stellen dat je deze instructie ook geeft in het belang van je werknemers en hun veiligheid.

Wat als je werknemer weigert?

Als een werknemer weigert, kun je in overleg kijken wat de redenen hiervoor zijn. Zijn het medische redenen? Dan moet je daar serieus bij stilstaan. Is het omdat je werknemer bijvoorbeeld niet gelooft in het dragen van een mondkapje dan kun je een waarschuwing geven.

In sommige gevallen moet je dus een belangenafweging maken. Tot slot moeten de voorschriften voor iedere werknemer in dezelfde functie zoveel mogelijk gelijk zijn.

Blijft je werknemer weigeren? Dan kun je misschien zelfs zwaardere maatregelen treffen, zoals een schorsing. Maar win daarover altijd vooraf advies in. Dit luistert namelijk nogal nauw.

Aileen Out van Prettybusiness interviewde mij ook over dit onderwerp. Klik hier om het interview te lezen.

Update: de Utrechtse kantonrechter oordeelde in januari 2021 dat een werkgever de loonbetaling mag opschorten en toegang tot het werk mag weigeren zolang werknemer niet aan de instructie voldoet.

En nu?

Meer lezen over hoe je gedoe met personeel voorkomt? Bestel een exemplaar van mijn boek met de titel ‘Geen gedoe met personeel – arbeidsrecht voor ondernemers’. Daarin leg ik aan de hand van praktische voorbeelden uit hoe je handelt vanaf het aannemen van personeel tot het afscheid nemen ervan. Ik heb daarnaast negen (!) checklists toegevoegd om het je nog gemakkelijker te maken. Klik hier voor meer info en klik hier om direct te bestellen.

 

Photo by Denis Jung on Unsplash

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}