• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
20 februari 2023
Arbeidsovereenkomst

Wat kost een procedure in het arbeidsrecht?

Wat als je ex-werknemer ook na verschillende sommaties zijn concurrentiebeding blijft overtreden?

Of het is ondanks deze 10 tips niet gelukt om een vaststellingsovereenkomst te sluiten, terwijl je werknemer aantoonbaar disfunctioneert. Het dossier is gelukkig op orde. *Download hier gratis de checklist dossieropbouw.

In deze gevallen zit er niets anders op. Je besluit naar de rechter te gaan en een procedure te starten.

Maar met welke kosten moet je dan rekening houden?

In sommige gevallen schakel je een deurwaarder in

In het arbeidsrecht begin je een procedure door een verzoekschrift in te dienen of een dagvaarding uit te laten brengen.

In dat tweede geval moet je de deurwaarder op pad sturen om de dagvaarding te laten betekenen. Soms onderzoekt een deurwaarder eerst nog of het adres klopt. Al met al ben je als er niets bijzonders aan de hand is grofweg 100 Euro kwijt.

Deze kosten behoren tot de buitengerechtelijke kosten. Dat zijn kosten die voorafgaand aan een procedure zijn gemaakt. Klik hier voor meer info via rechtspraak.nl.

Je start een procedure bij de rechtbank

In het arbeidsrecht begin je altijd bij de kantonrechter die werkt voor de rechtbank. Dat is anders als je in hoger beroep gaat. Dan ga je naar het gerechtshof.

Voor het aanbrengen van de zaak betaal je een vast bedrag dat afhankelijk is van de waarde van je verzoek of vordering. Dat heet het griffierecht. Zie het als de kosten voor de administratieve handelingen die bij de rechtbank plaatsvinden.

Ben je een bedrijf dan betaal je meer dan als je een natuurlijk persoon bent. Via deze link lees je de bedragen die gelden in 2023.

Schakel je een advocaat in?

In arbeidszaken mag je zonder advocaat naar de kantonrechter en dus zelf procederen. Ik preek niet alleen voor eigen parochie als ik je afraad om dat te doen. Een arbeidsrechtspecialist weet namelijk wat hij of zij doet en houdt het hoofd koel.

Tja, een advocaat kost wel wat. Soms wel meer dan dat. Hoeveel precies hangt, flauw gezegd, af van het geval. Wie je ook inschakelt, vraag om inzichtelijkheid vooraf. Dus waar mogelijk spreek je een fixed fee af of krijg je een realistische (uren)inschatting.

Wie betaalt de kosten van de procedure?

De procedure is afgelopen en de rechter doet uitspraak. Zeker als je wint, krijg je al je kosten vergoed. Toch? Nee, zo werkt het niet.

Soms oordeelt de rechter in arbeidszaken dat iedere partij zijn eigen kosten moet dragen. En anders betaalt de verliezende partij de proceskosten van de ander. Maar let op, want een proceskostenveroordeling betekent niet dat álle kosten moeten worden betaald. Dat is misschien een opluchting als je verliest, maar minder prettig als je wint.

Want dan worden dus niet al je (advocaat)kosten vergoed worden. Zelfs niet als je wint.

De rechter begroot deze kosten volgens het liquidatietarief. Het bedrag is afhankelijk van de verrichte werkzaamheden, het financiële belang van de zaak en van de soort rechter die de zaak behandelt. Bij zaken met lagere belangen is het liquidatietarief lager en bij zaken met hogere belangen is het liquidatietarief hoger. Een procedure starten bij de kantonrechter is in deze zin goedkoper dan procederen bij het hof.

Als het gaat om de proceskosten moet je soms ook denken aan: reis- en verblijfskosten, onkosten van getuigen of deskundigen, kosten van uittreksels uit openbare registers.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen

Als er sprake is van kosten die niet zijn gemaakt met het oog op de procedure of als er sprake is van misbruik van procesrecht of onrechtmatig handelen is er sprake van een uitzondering op de hoofdregel.

Dan worden bijvoorbeeld de advocaatkosten wel geheel vergoed, zoals in deze zaak en dat was niet het minste bedrag.

Neem de kosten van een procedure mee in je afweging

Ik begon dit artikel al met voorbeelden waarin je het idee hebt dat je niet anders kunt dan een procedure te starten. Dan heb je ongetwijfeld al nagedacht over je kansen en de mogelijke uitkomsten.

Neem daarnaast in je afwegingen dus ook mee wat de – te verwachten – kosten zijn van een procedure.

Gedoe met personeel voorkomen en zo nodig snel oplossen? Bestel mijn boek ‘Geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers’ en lees aan de hand van veel praktijkvoorbeelden en checklists hoe je dat doet.

 

Foto: Merel Mollema

 

Deel dit

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Over het aannemen van personeel tot het ontslag en alles er tussen in. Inclusief 9 (!) handige checklists.

Bestel nu
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}