Zijn we met z’n allen net gewend aan de Wet Werk en Zekerheid (WWZ), komt er op korte termijn een nieuwe wet die het arbeidsrecht weer op de kop gaat zetten. En die heet de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). De Tweede Kamer stemde al voor. Op dinsdag 19 februari 2019 gaat de Eerste Kamer zich erover buigen.
De WAB moet op 1 januari 2020 al in werking treden. Ik blogde al eerder over verschillende onderwerpen van de WAB, maar hieronder tref je een samenvatting om rekening mee te houden. Voor zover dat kan natuurlijk.
Bijgewerkt op 29 mei 2019: inmiddels is de Wet Arbeidsmarkt in Balans aangenomen door de Eerste Kamer en zal de wet per 1 januari 2020 van toepassing zijn.
Ketenregeling weer van twee naar drie jaar bij de WAB
Vóór de WWZ mocht je maximaal drie arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd sluiten binnen een periode van 36 maanden zonder dat er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaat. Wanneer een tussenpoos van drie maanden in acht wordt genomen, gold er een nieuwe keten.
Met de komst van de WWZ werden het drie arbeidsovereenkomsten binnen 24 maanden en de tussenpoos werd opgerekt naar zes maanden.
Nu de WAB in werking treedt, gaan we terug naar drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd in drie jaar, maar de tussenpoos blijft zes maanden. Lees in dit blog meer.
Uitbreiding ontslaggronden met cumulatiegrond
Als je nu ontbinding verzoekt bij de kantonrechter, moet je elke grond die je aanvoert tot in de puntjes uitgewerkt hebben. Je kunt niet volstaan met een combinatie van net niet uitgewerkte gronden en die bij elkaar laten optellen.
De bedoeling is dat er een nieuwe grond – de i-grond – wordt geïntroduceerd.
Een combinatie van twee of meer niet helemaal voldragen ontslaggronden die zodanig is dat niet van jou als werkgever gevergd kan worden om de arbeidsovereenkomst in stand te laten, is dan voldoende voor een ontbinding. Hiermee wordt vast minder vast.
Maar let op, want als de rechter ontbindt op basis van die cumulatiegrond dan komt bovenop de transitievergoeding maximaal 50% van de transitievergoeding. Dus maximaal 150% en dan heb ik het natuurlijk niet eens over de mogelijkheid tot een billijke vergoeding.
Transitievergoeding vanaf dag één
En over de transitievergoeding gesproken, die ben je ingeval van de WAB vanaf dag één verschuldigd. De opbouw begint dan direct bij de start van de arbeidsovereenkomst. De arbeidsovereenkomst wordt hiermee als het ware een spaarkaart. Ik ben er geen voorstander van. Jij?
De opbouw wordt dan wel weer voor iedereen gelijk, namelijk 1/3 maandsalaris voor elk gewerkt dienstjaar. Werkt je werknemer nog geen jaar? Dan vindt de berekening naar rato plaats.
Waarom zou je hier theoretisch gezien nu al over na moeten denken? Omdat er aangekondigd is dat er geen overgangsrecht is. De einddatum van de arbeidsovereenkomst is bepalend. Lees hier meer over de transitievergoeding in de WAB.
Meer mogelijkheden om scholingskosten te verrekenen met de transitievergoeding
Als de WAB doorgaat, dan worden de mogelijkheden om scholingskosten in mindering te brengen, verruimd.
Je kunt dan niet alleen inzetbaarheidskosten in mindering brengen die gericht zijn op een andere functie bij een andere werkgever. Maar dan zou je ook inzetbaarheidskosten die gericht zijn op een andere functie in je eigen onderneming in mindering kunnen brengen.
Oproepkrachten krijgen meer rechten in de WAB
Er gaan vijf dingen veranderen als WAB Wet wordt. Lees in dit blog precies hoe het zit.
Geen uitbreiding proeftijd
Eerder werd bedacht om de mogelijkheid van een proeftijd van vijf maanden in te voeren, maar dat gaat niet door.
En nu?
De beoogde inwerkingtreding is dus per 1 januari 2020. Maar de Eerste Kamer is nu eerst aan zet.
Bijgewerkt op 29 mei 2019: inmiddels is de Wet Arbeidsmarkt in Balans aangenomen door de Eerste Kamer en zal de wet per 1 januari 2020 van toepassing zijn.
En daarbij vraag ik mij wel af of die WAB voor meer balans gaat zorgen op de arbeidsmarkt. Ik betwijfel het. Wat vind jij?