‘Wat is hét dossier?’ Die vraag stelt Rens de Jong van de podcast BNR Werkverkenners terecht. Er is geen panklaar recept, maar dat wil hij natuurlijk voor de radio wel horen.
Ik mocht meewerken aan een interview voor BNR Werkverkenners
In dat interview kwamen nog twee andere experts langs. En natuurlijk mocht ik de vervelende boodschapper zijn. Want ja, het is nu eenmaal leuker om mee te delen dat je je personeel altijd goed uitzwaait. Of dat het beter is om – ook als het wat minder gezellig wordt – goed met elkaar in gesprek te blijven.
Blijf uit de loopgraven
Natuurlijk ben ik het met de experts eens. En zelfs met Rens de Jong die concludeert dat je geen advocaten moet bellen als het echt niet hoeft. Maar liever denk ik ook mee over hoe je een lastige situatie voorkomt, oplost of als het dan toch echt nodig is; op een positieve manier afscheid van elkaar neemt.
Hoe voorkom je een mismatch en hoe los je het op?
Dat beschreef ik in dit blog. Dat doe je o.a. door een goede selectie vooraf te maken. Maar ik geef uiteraard nog meer tips.
Als het toch mis gaat, denk dan aan dossieropbouw
Met name wanneer sprake is van disfunctioneren, zal dat aan de orde zijn. Lees daarover meer in dit blog.
In de podcast van BNR Werkverkenners geef ik – voor zover mogelijk – antwoord op de volgende vragen. Check ‘m helemaal, maar ik ben vanaf minuut 14 ongeveer aan het woord.
- Hoe lang moet je een dossier opbouwen, zodat een rechter kan zeggen dat het terecht is?
- Kan een werknemer zijn taken niet uitoefenen of wil hij het niet? Hint: in dat laatste geval ben je eerder klaar.
- Wat zie ik fout gaan? Bijvoorbeeld dat wat je opschrijft anders is dan hoe het feitelijk zit. De omschrijving is vaak met andere woorden ’te lafjes’.
Misschien helpt deze infographic je ook verder.
Je hebt een dossier opgebouwd. En dan?
Bij voorkeur ga je niet naar de rechter. Denk dan aan het aanbieden van een vaststellingsovereenkomst. In dit blog geef ik je 10 tips voor het opstellen van zo’n overeenkomst.
Doe je voordeel met mijn tips in aanvulling op de BNR podcast
Denk eraan geen advocaten bellen zolang het niet echt hoeft, maar soms is het toch al eerder dan je denkt handig om het wel te doen. En luister hier naar de podcast van BNR Werkverkenners over hoe je personeel uitzwaait.