De angst voor zieke werknemers is voor veel ondernemers dé drempel om personeel aan te nemen. Zeker als het niet om een eenvoudig griepje gaat, heb je nu eenmaal verplichtingen.
Zo betaal je twee jaar lang het loon door (klik hier voor tips). En heb je ook de verplichting om re-integratie inspanningen te verrichten. Ingewikkeld.
Hulp is onderweg
Maar als je weet hoe je met zieke werknemers omgaat, scheelt dat al een hoop. Misschien las je mijn e-book ‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’ al. Ruim 5.000 mensen gingen je voor.
Las je het e-book nog niet? Klik dan hier voor een gratis download.
De rol van de bedrijfsarts
Je bent volgens de Arbowet verplicht om een basiscontract arbodienstverlening te hebben. Het bevat de minimale eisen voor de arbodienstverlening; de rechten en plichten voor de werkgever, werknemer en bedrijfsarts.
Hoe ga je nu om met de bedrijfsarts? En wat is zijn of haar rol? Lees dat hier.
WIA-aanvraag
Als je werknemer langdurig ziek is dan komt er een moment dat hij een WIA-aanvraag gaat doen. *De WIA is een lastige wet. Wil je hier alles over weten? Download dan hier het Whitepaper van Selwyn Donia.
Het UWV toetst op het moment van de WIA-aanvraag of het re-integratieverslag voldoet. Dit heet de zogenaamde ‘RIV-toets’. En houdt dus in of je wel aan je re-integratieverplichtingen hebt voldaan.
Voorkom een loonsanctie met behulp van de bedrijfsarts
Zijn de re-integratie inspanningen onvoldoende geweest dan kan UWV je een loonsanctie opleggen.
Die bedraagt maximaal één jaarsalaris extra. Iets dat je natuurlijk graag voorkomt. Twee jaar loon doorbetalen tijdens ziekte is al lang genoeg.
Als het goed is, helpt je bedrijfsarts of Arbodienst je om te voldoen aan de re-integratieverplichtingen.
De rol van de bedrijfsarts wordt groter
Minister Koolmees dacht met de (kleine) ondernemer mee. Vanaf 1 september 2021 wilde hij dat het medisch advies van de bedrijfsarts leidend zou worden. De rol van de bedrijfsarts zou dan dus groter worden bij de zogenaamde RIV-toets door UWV. Het wetsvoorstel stond echter voorlopig in de ijskast, omdat het tijdens de demissionaire kabinetsperiode controversieel werd verklaard. Minister Van Gennip liet eind december 2022 weten het weer te willen oppakken.
De kans is groot dat het wetsvoorstel alsnog wet wordt en per 1 juli 2023 de RIV-toets wordt aangepast. Het huidige kabinet staat erachter. De vakbonden echter niet. Lees er hier meer over.
Werknemers houden in zo’n geval nog wel het recht op een second opinion door een andere bedrijfsarts of een deskundigenoordeel van UWV.
Maar de arbeidsdeskundige van UWV beoordeelt of de re-integratie-inspanningen van werkgever en werknemer voldoende zijn geweest. En dus of die in lijn zijn bij het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer. De verzekeringsarts beoordeelt dit advies dan niet langer.
Wat is het voordeel?
Dat is leuk en aardig, maar wat is dan het voordeel voor werkgevers? Werkgevers lopen hiermee volgens het kabinet niet meer aan tegen loonsancties door een medisch verschil van inzicht tussen de bedrijfsarts en de verzekeringsarts.
Het nadeel volgens de vakbonden is dat werknemers minder re-integratiekansen hebben.
En nu?
Wat mij betreft is dit een extra reden om ervoor te zorgen dat je vanaf het eerste moment een goede Arbodienst en bedrijfsarts inschakelt. En lees vooral even de tip onder dit blog van Selwyn Donia als het gaat om communicatie met de bedrijfsarts.
Meer lezen over hoe je gedoe met personeel voorkomt?
Bestel een exemplaar van mijn boek met de titel ‘Geen gedoe met personeel – arbeidsrecht voor ondernemers’. Daarin leg ik aan de hand van praktische voorbeelden uit hoe je handelt vanaf het aannemen van personeel tot het afscheid nemen ervan. Ik heb daarnaast negen (!) checklists toegevoegd om het je nog gemakkelijker te maken. Klik hier voor meer info en klik hier om te bestellen.
Foto Louis Hansel @shotsoflouis on Unsplash
Mijn 2 cents voor werkgevers. Blijf kritisch op wat de bedrijfsarts aan je meedeelt over mogelijkheden en belastbaarheid. Is het oordeel van de bedrijfsarts ‘vaag’ of onduidelijk? Vraag dan naar verduidelijking. Niet iedere bedrijfsarts is even duidelijk met betrekking tot de belastbaarheid. Geef de bedrijfsarts aan dat zijn advies onduidelijk is en dat je meer duidelijkheid nodig hebt om de re-integratie goed uit te kunnen voeren. Het gaat in de praktijk geregeld mis omdat werkgevers onvoldoende mogelijkheden benutten omdat de bedrijfsarts niet specifiek genoeg is. Je raadt het al: het UWV straft de werkgever hiervoor af. Hallo loonsanctie!
Vaagheid is de bron voor toekomstige problemen! Met duidelijkheid kun je een hoop hoofdpijn voorkomen.
Waardevolle aanvulling Selwyn, dankjewel!
Hallo Suzanne,
Dank voor je artikel. Een kleine toevoeging. Wanneer werknemer op termijn niet kan hervatten in eigen werk is het minstens net zo belangrijk om, naast een goede bedrijfsarts, ook een goede arbeidsdeskundige in te zetten. Zijn/haar vakgenoot bij het UWV beoordeelt immers vanaf september 2021 de re-integratie inspanningen.
Dankjewel Henk voor deze waardevolle toevoeging!
U zegt, kies een goede bedrijfsarts. Maar ik heb daar toch niks in te kiezen? Ik heb al vaker gehad dat een arts totaal aan de kant van de werknemer staat. Ook logisch als de bedrijfsarts het verhaal alleen van 1 kant hoort. Maar de arts is vervolgens niet geïnteresseerd in mijn kant van het verhaal omdat dat niks met ziekte te maken heeft. Ik heb het gevoel dat ik als werkgever vast zit. Als je je werknemer ’te hard laat werken’ of zijn zin niet geeft dan is een ziekmelding heel makkelijk en wordt (zoals ik het meerdere keren heb meegemaakt) altijd geaccepteerd door de bedrijfsarts.
Wat vervelend te horen dat de samenwerking met bedrijfsartsen tot nu toe niet bevalt. Gelukkig kun je daar wel (tot op zekere hoogte) in kiezen. Het is absoluut mogelijk om een goede Arbodienstverlener te kiezen met dito bedrijfsartsen. Een bedrijfsarts moet natuurlijk onafhankelijk zijn en zal ook niet altijd praktisch mee (kunnen) denken. Maar het begint wel met goede communicatie met de Arbodienst en/of bedrijfsarts. Misschien dat iemand daar een tip in kan geven.
Dat een bedrijfsarts “aan de kant van de werknemer staat” is soms ook perceptie van de werkgever. Uiteindelijk hebben werkgever én werknemer baat bij een goede verzuim-/re-integratiebegeleiding en zouden partijen dus aan dezelfde kant moeten staan. In goed overleg blijven met de bedrijfsarts (al kan dat soms enkel schriftelijk) en spreekuren voorbereiden (vooraf stand van zaken doorgeven, vragen stellen) om zo betere terugkoppelingen te krijgen die toegespitst zijn op de situatie, in plaats van dat ze verzanden in algemeenheden zijn 2 belangrijke punten om de regie in handen te houden.