• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • In de media
  • Training en Spreker
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Voor HR-Professionals
  • Contact
Blog
14 november 2017
Zieke werknemer

Privacy van je zieke werknemer – 4 do’s & don’ts

Je zieke werknemer heeft recht op privacy.

In je arbeidsvoorwaardenreglement of je model arbeidsovereenkomst heb je opgenomen wat je werknemer moet doen als hij ziek is.

Hoe laat belt hij met wie en moet hij thuis blijven in afwachting van een oproep van de bedrijfsarts.

Jouw belang is dat hij snel weer aan het werk gaat, terwijl je zieke werknemer de rust wil om te herstellen. Maar denk dus aan de privacy.

Wat mag je eigenlijk wel en niet vragen aan je zieke werknemer?

Volgens de AVG mag je slechts beperkt gegevens vragen als het gaat om de ziekte en de re-integratie.

Je vraagt wel hoe lang je zieke werknemer verwacht weg te zijn van kantoor en of hij nog bepaalde orders heeft uitstaan waar je vanaf moet weten. Je klanten wil je immers niet kwijt.

Maar je mag bijvoorbeeld niet vragen of je zieke werknemer nog kan tillen of op zijn knieën kan zitten. Ook vraag je niet of hij kan werken in de kantoortuin.

Dit heeft dus allemaal te maken met de privacy van je zieke werknemer.

Maar hoe achterhaal je dan wat er aan de hand is?

Nou niet dus. Alleen de arbodienst of bedrijfsarts mag de medische gegevens verwerken.

En dus niet de casemanager, zoals het geval is bij sommige verzuimbedrijven. Dat leidt tot veel misstanden die je juist wilt vermijden.

Wat mag je wel verlangen als je oog houdt voor de privacy?

Je mag wel van je zieke werknemer verlangen dat hij zelf aangeeft hoe lang hij arbeidsongeschikt denkt te zijn.

Als hij mogelijkheden ziet om wat andere taken op te pakken dan zijn gebruikelijke werk, zoals werken aan de balie of helpen bij de inpakafdeling dan zal hij dat zelf moeten aangeven.

Net als dat hij denkt in plaats van fulltime te werken misschien wel alvast kan starten met twee dagen werk per week of op aangepaste tijden.

Welk oordeel ontvang je van de specialist?

De bedrijfsarts is de enige die bepaalt of je werknemer wel of niet arbeidsongeschikt is. Via de ingeschakelde arbodienst of bedrijfsarts ontvang je een oordeel over de mogelijkheden en beperkingen van je zieke werknemer.

Uiteraard geven die instanties alleen noodzakelijke gegevens door. Denk aan gegevens die je nodig hebt om te beoordelen of je loon moet doorbetalen. En natuurlijk ook gegevens die nodig zijn voor verzuimbegeleiding en re-integratie.

Alles wat je dus nodig hebt in het kader van de re-integratie, maar niets over de precieze aard van de ziekte.

Wat mag je noteren?

Alleen de gemaakte werkafspraken. Alles wat je onderling hebt besproken over functionele mogelijkheden en beperkingen, diagnoses en behandelingen mag je als werkgever niet registreren.

Dit is anders indien de bedrijfsarts de mogelijkheden en beperkingen heeft vastgesteld en gedeeld met jou en je werknemer. Dan mag je ze wel registreren.

Check voor meer info de vernieuwde Arbowet.

Dus wat zijn de do’s & dont’s?

  1. Informeer bij je zieke werknemer hoe het met hem gaat en wanneer hij verwacht terug te kunnen keren.
  2. Vraag ook of er zaken zijn die aandacht vragen of overgedragen moeten worden tijdens zijn afwezigheid.
  3. Laat het aan de bedrijfsarts en de Arbodienst over wat de mogelijkheden zijn van je zieke werknemer om te re-integreren.
  4. Noteer wel de gemaakte afspraken en alles wat je onderling bespreekt.

En nu?

Zorg voor een goede en deskundige Arbodienst die werkt met hetzelfde type bedrijfsartsen.

 

En lees mijn gratis E-book over hoe je omgaat met je zieke werknemer.

 

 

 

Deel dit

Reacties

  1. Marjo Berendsen schreef:
    21 november 2017 om 09:56

    Privacy bescherming is goed, alleen gaat het wel erg ver. Werkgevers zijn vaak geïrriteerd en gefrustreerd omdat je bijna niets meer kunt melden en vastleggen. De truc is daar toch een goede balans in te vinden.

    Beantwoorden
    1. Suzanne Meijers schreef:
      21 november 2017 om 10:22

      Eens Marjo!

      Beantwoorden
  2. stephan hemme schreef:
    25 november 2017 om 22:40

    Wel de verantwoordelijkheid, niet de regie. Hoe verhoudt de privacy zich met de Wet Verbetering Poortwachter, verzuim is blijkbaar een zaak tussen werknemer en bedrijfsarts oftewel medicaliseren. terug bij af. Overigens kan een verzuimconsulent in taakdelegatie zeker wel medische informatie bij de medewerker opvragen. Dat mis ik in het gepubliceerde artikel.

    Beantwoorden
    1. Suzanne Meijers schreef:
      28 november 2017 om 11:46

      Goed punt Stephan. En zeker voer voor een volgend blog.

      Beantwoorden
  3. Petra Meijssen schreef:
    5 december 2017 om 07:24

    Wat ik mis bij de do’s:
    “Wat zou je wel al kunnen doen?”
    Die mag nog steeds toch?

    Beantwoorden
    1. Suzanne Meijers schreef:
      5 december 2017 om 08:22

      Klopt Petra, dank! In de tekst zeg ik het al een beetje, maar nam het niet op bij de do’s: Als hij mogelijkheden ziet om wat andere taken op te pakken dan zijn gebruikelijke werk, zoals werken aan de balie of helpen bij de inpakafdeling dan zal hij dat zelf moeten aangeven.

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Reorganisatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download

Best gelezen blogs

  • adv atv Wat je moet weten over adv, atv en roostervrije dagen
  • verlofadministratie Waarom je een goede verlofadministratie bijhoudt
  • Waarschuwing 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?

Geen gedoe met personeel

ARBEIDSRECHT VOOR ONDERNEMERS

Geen gedoe met personeel bevat belangrijke arbeidsrechtelijke thema's en is vroeg of laat relevant voor iedere ondernemer met personeel. Inclusief praktische tips en handige checklists. Bestel direct je exemplaar!

Meer info en bestellen

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

ja graag!

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Gunnar Gerritsen op 3 x een waarschuwing = (g)een ontslag?
  • Suzanne Meijers op Gezagsverhouding in relatie tot de wet DBA: Koolmees geeft tips

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

ja graag!
  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 83101624
    BTW NL862727236B01
  • Cookiebeleid
    Privacyverklaring Suzanne Meijers Arbeidsrecht Advocaat B.V.

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Hoe ga je om met zieke werknemers die meer hebben dan alleen een griepje? In dit gratis E-book editie 2023 behandel ik op een praktische manier in 17 artikelen de arbeidsrechtelijke kant van verzuim.

Download
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}