• Home
  • Gratis tips
  • Over Suzanne
  • Blog
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
  • Opdrachtgevers & ZZP’ers
  • Contact
Blog
2 juli 2018
Arbeidsovereenkomst

Overlijdensuitkering bij overlijden werknemer

Op een zaterdagmiddag zou ik gaan lunchen met een vriendin die in het dagelijks leven HR-directeur is bij een groot bedrijf. Onderweg werd ze gebeld door de algemeen directeur met de mededeling dat één van hun werknemers plotseling was overleden.

Heftig. Buiten het feit dat zij met allerlei emoties moest dealen, wilde ze vooral haar hoofd koel te houden. Want wat moest er allemaal geregeld worden?

Uiteraard zou ze haar medeleven tonen. Maar waar moest zij nog meer aan denken?

Hoe zit het met de arbeidsovereenkomst?

Wettelijk gezien eindigt de arbeidsovereenkomst met het overlijden van je werknemer. Het contract eindigt automatisch. Je hoeft nabestaanden dus niet lastig te vallen met een opzegging en er is geen sprake van ontslag.

Je betaalt een overlijdensuitkering aan de nabestaanden

Volgens de wet ben je verplicht om aan de nabestaande(n) van je werknemer een uitkering te verlenen ter hoogte van één maandsalaris. Dit bedrag moet je vermeerderen met vakantietoeslag. Het betreft de periode vanaf de dag na overlijden tot en met één maand na de dag van het overlijden.

In cao’s of personeelsreglementen staat regelmatig een hogere overlijdensuitkering opgenomen. Denk aan twee of drie maandsalarissen.

Die uitkering is overigens onbelast zolang die niet meer dan drie maandsalarissen bedraagt.

Wat is de definitie van nabestaande als het gaat om de overlijdensuitkering?

Onder nabestaande wordt een echtgenoot of geregistreerd of samenwonend partner verstaan. Als die er niet is, dan hebben minderjarige kinderen recht op de uitkering. Indien er geen kinderen zijn, maar er is wel een persoon met wie je werknemer in een gezinsverband leefde én in wiens onderhoud je werknemer voorzag, dan krijgt die persoon de uitkering.

Was je werknemer alleenstaand zonder kinderen? Dan ben je dus niet verplicht een uitkering te betalen.

Zijn er nog andere uitzonderingen?

Als je werknemer geen recht had op loon, omdat hij ziek was en die ziekte opzettelijk had veroorzaakt. Of bijvoorbeeld omdat hij ziek was en niet meewerkte aan re-integratie. In die gevallen ben je niet tot uitbetaling van de overlijdensuitkering verplicht.

Wat als je werknemer een slapend dienstverband had?

Kreeg je werknemer een uitkering dan kan de hierboven genoemde overlijdensuitkering met het bedrag aan de ziektewet- of WIA-uitkering worden verminderd.

Als je werknemer een ziektewetuitkering ontving voor zijn overlijden dan bestaat voor de nabestaanden in principe het recht op een overlijdensuitkering die wordt uitbetaald door UWV. Het betreft ook hier een netto-uitkering.

Denk verder nog aan de eindafrekening

Nabestaanden c.q. erfgenamen hebben recht op het laatste opgebouwde salaris, pro rato vakantiegeld en niet genoten vakantiedagen.

In de lagere rechtspraak werd over uitbetaling van de pro rato opgebouwde vakantiedagen nog verschillend gedacht, maar het Hof van Justitie is hier in 2014 duidelijk over geweest. Gewoon uitbetalen dus.

Dus denk aan de overlijdensuitkering

Naast het tonen van je medeleven, is er ook een zakelijke kant waar je als HR-medewerker of directie aan moet denken ingeval je werknemer overlijdt. De vraag of een overlijdensuitkering moet worden uitbetaald, is in ieder geval een belangrijk punt om bij stil te staan, net als een correcte eindafrekening.

Heb je vragen over een dergelijke situatie? Stel ze gerust onderaan dit blog, via mail@suzannemeijersarbeidsrecht.nl of via een contactformulier.

Deel dit

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

  • Arbeidsovereenkomst
  • Arbeidsrelatie
  • Zieke werknemer

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Ziekte van een werknemer kan tot lastige vraagstukken leiden. Hoe ga je daar mee om? Dit e-book beschrijft tien veel voorkomende praktijksituaties en hun juridische implicaties, zowel vanuit het perspectief van werkgever als werknemer.

Download

Best gelezen blogs

  • 13 zaken die je als werkgever moet weten over het slapend dienstverband 13 zaken die je als werkgever moet weten over het slapend dienstverband
  • Moet werkgever een slapend dienstverband toch opzeggen? Moet werkgever een slapend dienstverband toch opzeggen?
  • Waarom dien je geen ontslagaanvraag in na twee jaar ziekte? Waarom dien je geen ontslagaanvraag in na twee jaar ziekte?

Inschrijven voor de Arbeidsrecht Nieuwsbrief

Recente reacties

  • Suzanne Meijers op Waarom dien je geen ontslagaanvraag in na twee jaar ziekte?
  • Marco Bergen op Waarom dien je geen ontslagaanvraag in na twee jaar ziekte?
  • Suzanne Meijers op Hoe ga je om met appende werknemers?
  • Lein op Hoe ga je om met appende werknemers?
  • Suzanne Meijers op 13 zaken die je als werkgever moet weten over het slapend dienstverband

elke twee weken GRATIS TIPS ontvangen?

  • Brigittenstraat 22
  • 3512 KM Utrecht
  • 030 - 307 44 61
  • KvK 53978757
  • Privacybeleid

Download gratis e-book

‘Hoe ga je om met zieke werknemers?’

Ziekte van een werknemer kan tot lastige vraagstukken leiden. Hoe ga je daar mee om? Dit e-book beschrijft tien veel voorkomende praktijksituaties en hun juridische implicaties, zowel vanuit het perspectief van werkgever als werknemer.

Download