Of ik meer informatie kon delen over het onderwerp van het oproepcontract, ook wel nulurencontract genoemd?
En of het klopt dat er veel veranderd is aan de mogelijkheid tot het aangaan van een dergelijk contract sinds de wijziging van het arbeidsrecht?
Ja en nee. Dus hoe zit het?
Wat is een nulurencontract of oproepcontract?
Een nulurencontract of oproepcontract is geen juridisch begrip. Het wordt in de praktijk gebruikt voor een tijdelijke of vaste overeenkomst waarin is overeengekomen dat er geen loon wordt betaald als er niet wordt gewerkt.
Geeft zo’n contract vrijheid?
Minder dan je denkt als je niet oplet.
Een arbeidsrelatie alleen maar benoemen als oproepcontract of nulurencontract lijkt veel vrijheid en flexibiliteit te bieden. Maar levert in de praktijk vaak het tegenovergestelde op.
Kies de juiste variant
Zelf kies ik vaak voor de variant die ‘arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht’ wordt genoemd.
In dat geval is de werkgever verplicht op te roepen indien er werk voor de werknemer beschikbaar is. De werknemer is verplicht aan de oproep gehoor te geven en te komen werken. Er is wel flexibiliteit. Dat is omdat de werktijden niet vast liggen. Ook het aantal te werken uren kan naar behoefte worden ingevuld.
Het is mogelijk zo’n contract te sluiten waarin geen enkele garantie wordt gegeven ten aanzien van het minimum aantal te werken uren. Vandaar de naam nulurencontract.
Maar je kunt ook kiezen voor een variant, waarbij een minimum aantal uren vast ligt, net als een maximum aantal uren. Het zogenaamde min-maxcontract.
Vermoeden arbeidsomvang
Een nulurencontract of oproepcontract kan, ook onder het huidige recht, gewoon worden afgesloten.
Het risico bestaat – net als daarvoor – dat veelvuldig oproepen kan leiden tot een zogeheten rechtsvermoeden over de omvang van de arbeidsovereenkomst. Wordt in een periode van drie maanden volgens een bepaald patroon en in een bepaalde hoeveelheid opgeroepen? Dan zal er volgens de wet sprake zijn van een vermoeden van een arbeidsomvang van het gemiddelde van die periode.
Het kan voorkomen, bijvoorbeeld bij seizoensarbeid of ingeval van piekdrukte, dat de periode van drie maanden niet representatief is. Dan zal het nemen van een langere periode voor de hand liggen.
Minimaal recht op drie uur loon per oproep
Als je met de oproepkracht een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week bent overeengekomen. Én de tijdstippen waarop gewerkt moet worden zijn niet vastgelegd of de arbeidsomvang is niet duidelijk vastgelegd. Dan heeft de oproepkracht per oproep recht op minimaal drie uur loon.
Uitsluiten loondoorbetalingsverplichting
Algemeen wordt aangenomen dat een oproepcontract gebaseerd is op artikel 7:628 BW. Dat is het artikel op grond waarvan de loondoorbetalingsplicht kan worden uitgesloten.
Waarom zou een werkgever de verplichting tot het doorbetalen van loon willen uitsluiten? Dat heeft te maken met het volgende. Als een werkgever geen werk heeft en de werknemer niet oproept, is hij in beginsel een werknemer toch loon zal moeten doorbetalen.
Om te voorkomen dat een oproepkracht loon kan vorderen op een moment dat er geen werk voorhanden is, kan tijdens de eerste zes maanden van de oproepovereenkomst van deze standaardregeling afgeweken worden. Dit blijft ook onder de huidige wetgeving het geval.
In die periode van zes maanden is de omvang van de werkzaamheden door de werkgever niet altijd simpel vast te stellen. Daarom staat de Regering het op deze manier toe.
Geen onbeperkte verlenging meer
Eerder bestond de mogelijkheid om bij cao de loondoorbetalingsverplichting onbeperkt uit te sluiten. Oproepcontracten hielden in zo’n geval te lang inkomensonzekerheid in. De regering heeft bij de verandering van het arbeidsrecht daarom bepaald dat de mogelijkheid tot uitsluiting van de loondoorbetalingsverplichting na de genoemde periode van zes maanden beperkt dient te worden.
Het verschil met de oude wetgeving is dat verdere afwijking bij cao slechts wordt toegestaan bij werkzaamheden in functies die incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen.
Een duidelijk voorbeeld om te weten wanneer van dit laatste sprake is, is door de regering helaas niet gegeven. Voor de uitzendbranche is een uitzondering gemaakt in verband met het bijzondere allocatieve karakter hiervan. Daar mag dus wel gedurende een langere periode dan zes maanden van de loondoorbetalingsplicht worden afgeweken.
Geen afwijking loondoorbetalingsverplichting
Verder is onder de nieuwe wet geregeld dat op verzoek van de Stichting van de Arbeid bij ministeriële regeling kan worden bepaald dat sommige bedrijfstakken of onderdelen daarvan in het geheel niet kunnen afwijken van de loondoorbetalingsplicht. Een voorbeeld hiervan zijn oproepcontracten in de zorg.
De regering is geen tegenstander van het gebruik van oproepcontracten, alleen tegen het onnodig gebruik hiervan. Ik sluit mij daarbij aan.
En jij? Maak jij gebruik van een nulurencontract?
Duidelijk artikel. U geeft goed weer welke mogelijkheden er allemaal zijn met een oproepcontract en nulurencontract.
Dank Peter!
Rechtsvermoeden van Arbeidsomvang.
Geldt het ook als je in die 3 maanden ziek bent geweest(een dag of week), wel bent ingepland en die ziektedagen ook kreeg doorbetaald?
Of gaat die 3 maanden-regel dan weer opnieuw beginnen vanaf de eerste dag dat je weer na je ziektemelding werkt?
Goede vraag. De wet gaat uit van een rechtsvermoeden van drie maanden. Maar als een langere periode representatiever is dan kan die periode als uitgangspunt genomen worden. Als steeds doorbetaald werd in die drie maanden dan lijkt mij dat dat stramien gevolgd wordt, tenzij in de maanden daarna weer veel meer uren worden gewerkt. Dan kan het een beter beeld geven om een langere periode als uitgangspunt te nemen. Als het niet helemaal duidelijk is, vul dan even het contactformulier in op de site en dan bel ik volgende week even vrijblijvend op.
Beste Susanne,
Ik kom de volgende situatie tegen: een onderneming heeft een poule van oproep-/nul-urenkrachten. Deze worden wisselend ingezet en afhankelijk van het werkaanbod. De totale poule is groter dan het aantal medewerkers dat bij een oproep nodig is. Veel van deze medewerkers zijn al langere tijd in dienst, zeker > 6 maanden. Tot nu toe zijn er nooit problemen geweest.
Bij het evalueren van deze werkwijze stelden wij ons de vraag of de oproepkrachten die als er werk is niet worden opgeroepen (omdat er maar voor een paar werk is) aanspraak zouden kunnen maken op loon. Op basis van het simpele argument dat er werk is.
Ons standpunt is dat er niet voor iedereen werk is en dat het aan de werkgever is om te bepalen wie er wordt opgeroepen. Daarbij houdt de werkgever wel rekening met een zo eerlijk mogelijke verdeling. Er vindt dus alleen loonbetaling plaats aan diegenen die gewerkt hebben.
Omdat veel oproepkrachten studenten zijn die het werk naast hun studie doen kunnen zij ook niet altijd aan een oproep gehoor geven. Daarom is de poule ook groter dan strikt noodzakelijk.
Handelt deze werkgever correct?
Beste Peter,
Nu er sprake is van flexibiliteit die beide kanten op werkt, namelijk de oproepkracht mag ook nee zeggen tegen de oproep, vind ik dat het redelijk is om te zeggen dat je niet verplicht bent iedere oproepkracht het werk aan te bieden en te betalen, simpelweg omdat er werk is. Sterker nog, er is in feite niet continu werk voor elke oproepkracht.
Daarbij komt dat de werkgever rekening houdt met een eerlijke verdeling.
Al met al vind ik dat het in zo’n situatie redelijk is om de door jullie gekozen weg te bewandelen.
Wel moet ik daarbij zeggen dat het nog steeds kan dat er op een gegeven moment een vermoeden van een bepaalde arbeidsomvang kan bestaan.
Ik ga ervan uit dat je er zo uit komt. Anders hoor ik het graag!
Beste Suzanne,
dank je wel. Fijn om zo even iets te kunnen checken, weten dat je nog op het goede pad zit.
met vriendelijke groet,
Peter
Er is eigenlijk geen enkele manier om oproepkrachten (of minder dan 15 uren per week arbeid) zonder risico aan het werk te zetten met een termijn van langer 6 maanden arbeidsrelatie? De enige optie die ik kan bedenken is payrolling.
Hallo Nick,
In alle vormen van flexibele arbeid schuilt wel een bepaald risico, maar ze werken in de praktijk ook vaak heel goed. Zie ook mijn blog: over flexibele arbeidsvormen Volgende week volgt er een blog over payrolling. Houd het in de gaten als je daar meer over wil weten!
Beste Suzanne,
Vorig jaar hebben we een medewerker aangenomen door middel van een oproepcontract, die met pensioen was gegaan (bij een andere werkgever). Hij wil af en toe voor ons werken, we hebben goed contact met deze medewerker. Gelden hier nog andere regels, waar we rekening mee moeten houden? Het halfjaar contract loopt binnenkort af en we willen het graag verlengen met een jaar. ik las iets over een stilzwijgende verlenging elke 3 maanden gedurende 4 jaar? CAO tuincentra (waar we bij aangesloten zijn) zegt hier niets over (arbeidsovereenkomst voor pensioengerechtigden). alvast bedankt voor uw reactie!
met vriendelijke groet,
Beste Ingeborg,
Las je dit blog van mij al over doorwerken na pensioen/AOW? Ik denk dat het antwoord op je vragen daarin te vinden is. Zo niet, laat het even weten.
Dank voor je reactie en veel werkplezier!
Hartelijke groet,
Suzanne Meijers